torsdag 5 mars 2009

Ljudet av ditt hjärta av Stephenie Meyer


I den här tredje delen av "Twilight-serien" jagas Bella än en gång av den fientliga vampyren Victoria. Den här gången har Victoria mobiliserat en hel vampyrarmé som ska hjälpa henne att döda Bella. Edward vill att Bella ska gifta sig med honom innan han går med på att göra en vampyr av henne och Bella har ett motkrav som jag inte ska avslöja här.


Jag tycker att Edward och Bellas förhållande blir mer obehagligt i den här boken. Bella tvingas välja mellan kärleken till vampyren Edward och vänskapen med varulven Jacob. Edward och hans familj kontrollerar Bella hela tiden under förevändning av att de beskyddar henne medan Jacob erbjuder henne frihet och kärlek. Om hon väljer Edward så tvingas hon bryta med hela sitt forna liv, med alla sina vänner och med sina föräldrar. Jacob respekterar henne och hennes val, trots att han förlorar henne på köpet, det kallar jag kärlek.


Jag läste en intervju med Stephenie Meyer i det senaste numret i Amelia. Där fick jag veta att Stephenie Meyer är aktiv mormon och jag vet inte om det var mina fördomar om mormonkyrkan som gjorde att jag började läsa boken med lite andra "glasögon". Tanken har nuddat mig tidigare och nu kan jag inte släppa den. Twiligt-serien berättar om hur det går till när en ung människa dras in i en sekt och det gör att jag får riktigt dåliga vibbar när Edward under förevändning att skydda henne inskränker på hennes frihet. Är budskapet att det är värt att offra allt, till och med sitt eget liv för kärlekens skull eller är budskapet att det finns fler saker än kärleken som är viktig här i livet? Tyvärr (nej, jag är inte särskilt romantiskt lagd) så tyder allt på att det blir så att Bella verkligen offrar allt för kärleken till Edward.



Problemet är inte budskapet. Problemet är att de ungdomarna som jag har pratat med som läser böckerna verkar göra det så okritiskt, de tycker inte att det är ett problem att tvingas överge hela sitt gamla liv för en killes skull. Det gör människor som dras in i sekter och kvinnor som lever i misshandelsförhållanden hela tiden i verkliga livet och det är något som jag inte tycker ska romantiseras. Vi är tillräckligt blinda när vi är kära utan att filmer och böcker ska framställa det som något eftersträvansvärt att offra sig för kärlekens skull.

Efter att ha läst den tredje delen av Stephenie Meyers vampyrserie så har jag egentligen två tankar. Det ena är att jag hoppas att alla unga tjejer som läser twilight-serien läser den med ett kritiskt sinnelag, det är inte romantiskt med killar som är överbeskyddande och kontrollerande. Det andra är en mer praktiskt fundering: Hur överlever Bella sina mensveckor när hon nästan blir uppäten för minsta lilla skrapsår?
.
Jag vet att jag använder ganska hårda ord idag, om ni har andra åsikter än mig, var inte rädd att lämna en kommentar så att vi kan få igång en liten debatt med olika åsikter!

1 kommentar:

Amy sa...

Jag har efter många tips på olika forum beställt hem den första delen i denna serie och ska förhoppningsvis snart läsa den. Håler med dig i dína funderingar och hoppas verkligen tonårstjejerna tänker efter lite. Din andra fundering (den med mensen) skrattade jag högt åt! Så bra!!! =)