söndag 15 mars 2009

Väldigt virkade presenter

Nu kan jag äntligen visa mina senaste pysselalster. Igår nådde de nämligen sin mottagare. Det var våra kompisars dotter L som fyllde två år! Barnkalas är definitivt de ösigaste festerna! Bebisen var så uppspelt när vi kom hem att hon inte somnade förrän efter melodifestivalen. Idag har hon nästan varit bakis, trött och halvgnällig. Det är jobbigt att vara på kalas :-). Till födelsedagsbarnet hade jag virkat en prinsesstårta och två kanelbullar ur boken "Väldigt virkat" som jag fick för några veckor sedan.




Jag lovade attt jag skulle komma med ett omdöme om boken efter att ha testat några mönster och det har jag ju gjort nu. Både prinsesstårtan och bullarna blev superfina, faktiskt mycket finare än i boken, mycket för att jag lyckades hitta bättre färger på garnerna än vad boken visade. Mönstren var sådär, de kändes lite "halvfärdiga". Jag gjorde en hel del justeringar som kanske också var anledningen till att mina bakverk faktiskt blev bättre än de på bilderna i boken. Bl.a. virkade jag en annan ros till tårtan än vad beskrivningen visade. Jag valde även att brodera pärlsockret till bullarna på ett annat sätt än vad boken visade.
Beskrivningarna och modellerna är väldigt enkla, perfekta som första virkprojekt om man aldrig har testat virkning förut, men om man har virkat förr passar den bättre som idébok, då kan man göra på sitt eget sätt rent metodmässigt och få bättre resultat än bokens modeller.
Det svåraste med att virka bakverk var faktiskt att få tag på garn som har rätt nyans. "Nygräddat gyllenbrunt" är inte direkt någon trendfärg - jag har varit på två garnaffärer och ingen av dem sålde bullfärgat bomullsgarn, så svärmor fick sponsra med garn i precis rätt 70-tals-gyllenbrun nyans. Leta på loppisar är därför mitt tips till den som vill virka kanelbullar.




5 kommentarer:

Maud/En bok om dagen sa...

Jamen, visst är det för bedrövligt! Jag upptäckte också att det inte går att uppbringa ens chokladbrunt virkgarn i den här stan - men i grannstadens garnbutik fanns flera chokladbruna virkgarner att välja mellan... Märkligt!

Lisse sa...

Chokladbrunt fanns i den lilla garagebutiken utanför stan, men inget i kanelbullefärg :-(

Anonym sa...

JAG SKITER I MELODIFESTIVALEN & HÖR SEN

:o(

*heterosexuell!*

Anonym sa...

Vilken fin tårta och bullarna blev ju också bra./mamma

Anonym sa...

De blev jättefina! Jag har nyss beställt billigt garn från "torgstenen" men det blir ju inte billigt om man bara köper något enstaka nystan. Frakten är 38:-
Kicki O