måndag 19 januari 2009

Vitt från himlen -


- Och jag har åkt skidor igen. Jippi vilken rolig motionsform. Och snacka om att längdskidåkning måste vara den ultimayta träningsformen för hela kroppen. Man tränar ben, rumpa, rygg, mage, axlar, armar och desstom balans och motorik, framför allt om man som jag vägrar att åka på preparerade spår. Om man är tillräckligt duktig rent tekniskt så är det ju dessutom perfekt konditionsträning. Jag är precis på gränsen så duktig, eller när det är perfekt före är jag det och om jag inte vore så envist anti mot skidspår så får jag väl erkänna att det skulle bli fler dagar med bra före. Idag var det jättehärligt väder, lätt snöfall. Föret var tyngre än sist, då var det blåis med ett tunt snötäcke ovanpå, idag har det snöat ett dygn i sträck så nu var det en knapp decimeter nysnö på isen. Det bromsar ganska fint, men gav bättre stöd åt skidorna och därför fick jag in riktigt härligt flyt i åkningen idag.

En vurpa blev det idag, och det var ju tur så att jag fick tid att knäppa en bild!



Än så länge har jag inte kopplat för hunden, delvis för att jag kände att jag behövde få tillbaka lite säkerhet och balans på skidorna efter att inte ha åkt under hela förra vintern men framför allt för att vovven har haft problem med en framtass. Mest troligt har hon sträckt sig för några veckor sedan när det var halkigt för hon kunde helt plötsligt inte stödja på benet en kväll. Sedan har vi tillbringat två helger i rad tillsammans med brorsan och hans sambo och unghund och givetvis har det blivit en del bus för hundarna då, så varje helg har våran hund slitit upp skadan och blivit halt igen. Ni har hon busförbud och som sagt så ligger jag lågt med dragträningen åtminstone den här veckan ut, men snart....

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!
Jag hade faktiskt en plan i vinter. Att lära mig att åka skidor. Problemet är bara att jag inte har några skidor. Du har inga begagnade att sälja?

Jossan

Lisse sa...

Tyvärr, jag använder alla mina. Men kolla på blocket eller Reprisen!