onsdag 28 januari 2009

Ny citattävling

Jag hade ju en tävling för några veckor sedan där man skulle gissa en välkänd bok med hjälp av ett citat. Den gången hade jag bara en deltagare, men i efterhand har jag hört att det var flera stycken som kunde svaret men som inte svarade. Nu hoppas jag att alla som läser inlägget gissar, det gör ju inget om man svarar fel och jag tror att många av er har läst, eller åtminstone hört talas om den här boken. Bland alla rätta svar drar jag en eller flera vinnare (det blir bara flera vinnare om det finns flera som har svarat). Du kan alltså vinna även om någon annan redan har gissat rätt svar. Vinsten kommer att vara ätlig och inte nyttig!

Här kommer citatet:

"...Efter middagen hade Hon för vana att skrapa ner resterna från tallrikarna i en liten sophink. Sedan kallade Hon upp mig från källaren, där jag stått medan familjen ätit. Det var min uppgift att diska tallrikarna. När jag stod där med händerna i det skållheta sköljvattnet, kände jag lukten från från resterna efter middagen i den lilla sophinken. Till en början var min tanke kväljande, men ju mer jag tänkte på det, desto bättre verkade det.Det var mitt enda hopp om att få mat. Jag diskade klart så fort jag kunde och tömde sophinken i garaget.Det vattnades i munnen vid åsynen av mat och jag plockade oförskräckt upp upp de bra bitarna medan jag skrapade bort pappersbitar och cigarettfimpar och vräkte sedan i mig maten så fort jag kunde.""

Ni ska få en liten ledtråd också. Den här boken översattes till svenska 2005 och blev snabbt en bok som "alla" läste och blev illa berörda av. Det har senare kommit två eller tre efterföljare till den. Vilken är boken?

Skriv din gissning i kommentarsfältet. Du behöver inte ha en egen blogg för att vara med och tävla, välj då anonym och skriv en signatur. Om en vecka, alltså nästa onsdag drar jag vinnaren.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Pojken som kallades Det tror jag att det är..

Catta sa...

Haha! Den här gången kan jag faktiskt svaret, det kunde jag inte förra gången. Hoppas verkligen att jag vinner, det lät som ett pris i min smak =) Kram
Pojken som kallades det

Anonym sa...

Pojken som kallades Det./mamma

Karro sa...

Jag har inte läst många böcker men denna jag har läst :)
Pojken som kallades det.
Tack för en trevlig blogg!