onsdag 7 januari 2009

Nu är friden slut

I morgon är mammaledigheten definitivt slut. Då kommer nämligen eleverna tillbaka från jullovet. Jag har formellt sett redan jobbat i två dagar, men även om jag har haft mer än väl fullt upp, så är det så om man är lärare att det är inte jobb på riktigt utan elever.



Min andra dag på jobbet fick dock ett aningen kylslaget slut. När jag hade packat ihop mina grejer för dagen, som en av de sista på stället, gick jag ut till bilen. Redan på avstånd såg jag att något inte stod rätt till, bilen var nämligen alldeles frostig på rutorna. Säkringen i motorvärmarstolpen hade löst ut, så bilen hade stått i 15-gradig kyla hela dagen. Jag höll tummarna för att den skulle starta och förberedde mig mentalt för att frysa om rumpan på hemvägen.

Men jag hann aldrig så långt. Vi har, av någon anledning, ingen nyckelring på den bilnyckeln, dessutom är den väldigt liten föär att vara bilnyckel, så för att inte tappa nyckeln i snön så låste jag upp passagerardörren, lastade in väskan och satte in nyckeln i tändningslåset. Sedan stängde jag dörren, drog ut motorvärmarsladden och skulle sätta mig på förarplatsen. Vars dörr var låst. Passagerardörren visade sig också, konstigt nog vara låst. Det innebar att mina jobbnycklar och mobiltelefon var inlåsta i bilen tillsammans med bilnyckeln.



Det var bara att gå tillbaka in, som tur var var inte ytterdörren till jobbet låst, det brukar den vara vid den tiden. Mina kollegor som bor åt samma håll som jag hade redan farit hem så det var bara att ringa sambon som fick väcka bebisen från middagsluren, klä på henne och sätta sig i bilen och komma och rädda mig med reservbilnyckeln.



Reservbilnyckeln, som dessutom har en nyckelring i sig. Jag undrar varför vi inte använder den här nyckeln till vardags istället?

1 kommentar:

Anonym sa...

Så typiskt! Allt "rackel" på en och samma gång! Om man är skrockfull så betydde det nog att du skulle inte hem vid den tiden av någon anDledning.;) hohoho
märk D:t and-ledning
Haha , nog om det bra blogg,mera!// krama lillan F1