fredag 16 januari 2009

Vardagshjältar och eldsjälar

Catta skriver ett inlägg om vardagshjältar på sin blogg och det fick mig att börja fundera på samma sak. En av mina vardagshjältar är faktiskt hon, hon har mer än en gång fått rycka ut och rädda mig i olika situationer. Bland annat fick hon en gång sitta ensam hemma hos oss i två timmar och vänta på sotaren, när jag och sambon inte kunde komma ifrån för att passa honom. Andra gånger har hon tagit hunden på långpromenader när vi har jobbat länge. För att inte tala om alla gånger hon har fått offra sig på att hänga med på alla mina konstiga idéer som att köra skoter till Arvidsjaur, ta långpromenader och gena över höga berg eller över myrar med meterdjup snö.

Andra vardagshjältar är alla eldsjälar som gör att vi kan få en guldkant i vardagen eller en roligare fritid. Så här vintertid tänker jag på alla dem som ser till att det finns vindskydd och ved vid olika rastplatser ute i naturen. Det är guld värt att ha utflyktsmål där allt redan finns. Tänk att tillbringa timmar med att hugga, kapa och köra ut ved så att andra männsikor ska kunna få en trevlig utflykt. Samma sak med de som ser till att det finns skoterleder att åka på och för de som upplåter sin mark till det, trots att det finns risk för att råka ut för olägenheter av olika slag.

En stor applåd och ett fyrfaldigt leve för alla vardagshjältar HURRA, HURRA, HURRA, HURRA!

Inga kommentarer: