onsdag 7 januari 2009

Medelhavsbiffar med tomatsås


Tomatsås:
Hemligheten med en riktigt god tomatsås är att låta den puttra länge, helst minst en halvtimme, så börja med den. Den här såsen funkar jättebra på pizza och som pastasås också.

1 gul lök
400-500g burk krossade tomater
1 msk olivolja
2 tsk paprikapulver
½ msk oregano
1 tsk basilika
peppar

Fräs löken i oljan, tillsätt tomaterna och kryddorna. Låt puttra länge på svag värme under lock. Rör om då och då. Smaka av och salta om det behövs, men tänk på att sälta och syra förstärker varandra, så om man tillsätter salt så kommer tomaterna att upplevas som syrligare. Jag tog av tomatsås åt bebisen som jag mixade lätt med stavmixern.


Biffar:

500 g köttfärs (jag tog älgfärs som vanligt)
1 dl ströbröd
1 msk potatismjöl
1 dl mineralvatten
1 ägg
½ finhackad lök
½ tsk spiskummin
1 vitlöksklyfta
2-3 krm mynta
1-2 krm kanel
½ tsk oregano
salt och peppar

Blanda alla ingredienser utom köttfärsen, låt stå 5-10 min. Blanda i köttfärsen och provstek lite av färsen och känn om det behövs mer salt eller kryddor. Forma små biffar och stek dem i medelvarm stekpanna. Jag lät bli att salta färsen först och kokade några biffar till bebisen innan jag saltade resten av smeten och stekte våra biffar. Det bör bebisar kunna äta från ca 6-7 mån ålder.

Servera biffarna med kokt ris, couscous eller bulgur. Tänk på att ris har rest långt, så ät det inte varje dag om du vill vara klimatsmart. Klibbfritt ris har bättre GI-värde än klibbigt ris och fullkornris innehåller mer fibrer och mineralämnen bl.a. järn än polerat ("vanligt") ris.

Både ris, couscous och bulgur går bra att frysa, så man kan göra kompletta bebisportioner eller matlådor att frysa in.

Jag lägger in bilden senare, Blogger ville inte just nu.

Inga kommentarer: