lördag 24 januari 2009

Etiska dilemman

Jag tog en sparktur till kioskens konkursutförsäljning idag. Det var verkligen inte roligt att vi inte har någon kiosk kvar i byn, jag hade verkligen hoppats att det fanns en chans att den skulle kunna vara kvar eftersom affären har hängt på en skör tråd i många år. Kioskägarna var givetvis jäteledsna och besvikna på alla kunder som inte har handlat tillräckligt mycket godis. De vuxna kunderna har handlat tobak och spelat och det ger för liten vinst för att en kiosk ska kunna försörja sig på det.

Jag kände det dåliga samvetet gnaga, jag som försöker göra bra val när jag handlar, både för min hälsa, miljön och för arbetstillfällena i närområdet. Men tydligen har jag handlat för lite. Jag köper inte särskilt mycket godis, spelar inte förutom någon enstaka trisslott och har aldrigt rökt en cigarett eller lagt in en endaste snus.

Är jag för medveten? Är det mina medvetna vanor som har drivit vår kiosk i konkurs? Visserligen har jag handlat mycket av mitt godis i kiosken, men ingen kiosk kan överleva på det godiset som jag köper. Ska jag sluta propagera för mina elever att de ska undvika tomma kalorier?

Min last är istället böcker. Och var köper jag dem, ja tyvärr väldigt sällan på den lokala bokhandeln, istället är det Icas pocketställ och givetvis nätet som försörjer mig med böcker. För läskunningheten här i landet är det kanonbra att det finns en sådan tillgänglighet på böcker och jag hör också i min omgivning att många som inte har läst särskilt mycket tidigare har börjat läsa mer. Men för bokhandlarna är det ödesdigert är jag rädd. Vill vi bara ha tillgång till internet och pockettoppens utbud av böcker? Eller vill vi kunna få tag på lite mer ovanliga böcker? Vill vi kunna bläddra i en faktabok innan vi köper den?

Samma uteckling har vi ju inom alla branscher, vi kanske handlar mer men det är få som får vara med och dela på kakan. Samtidigt är det kul för en lantis som mig som har hundra mil till många av de affärer som jag kan läsa om i t.ex. inredningstidningar eller kända klädmärken att kunna få tag på deras grejer via nätet. Och även en möjlighet att kunna bo avsides och ändå ha tillgång till en stor marknad.

Är det Al Gore, som satte igång debatten om kliomathotet på brd front som är indirekt skyldig till världens lågkonjunktur? Är vårt samhälle beroende av att vi har vanor som förstör jordklotet och vår hälsa? Om alla åt nyttigt och levde hållbart skulle det varken behövas vårdpersonal eller fabriksarbetare i världen, skulle ett hållbart samhälle i realiteten innebära massarbetslöshet och alla sociala problem som följer med sådan?

Det är verkligen inte lätt att veta vad som är rätt.

1 kommentar:

Maud/En bok om dagen sa...

Det är bara att konstatera att hur man än vänder sig har man arslet bak. ;-)

Jag är lika full av dubbelmoral. Handlar där det är billigast (t.ex. böcker) men tycker så mycket om att kunna gå in till bokhandeln och bläddra i böcker och frestas...