fredag 16 januari 2009

Broccolisoppa

Gårdagens middag blev broccolisoppa, perfekt mat även för den minsta familjemedlemmen om man bara tar av bebisens mat innan man saltar.

För övrigt blir jag mer och mer skeptisk mot buljongtärningar, dessa består nämligen till stor del av det kemiska smakämnet glutamat som det finns misstanke om att den är cancerframkallande. Det är att jag har börjat laga mat till bebisen och att jag dessutom har som mål att hela familjen ska kunna äta samma middagsmat som jag mer och mer funderar över hur hälsosamt det är med buljongtärning i vår egen mat. Jag känner nämligen ett naturlig motstånd mot att tillsätta buljongtärning i bebisens mat, både med tanke på kemikalier och salthalt.

I stället för buljongtärning kan man koka kötträtter längre tid, då får man ut fler smakämnen ur köttet. Det funkar även med tomtsåser och mosiga grönsaksgrytor typ ratatouille . I grönsaksrätter och gryträtter och soppor finns det några knep som naturligt är smakförhöjare. Curry i så små mängder att själva currsmaken inte slår igenom förhöjer smakerna i framför allt olika grönsaker. Sojasås har samma effekt. Lök och rotselleri är rotsaker som ger väldigt god smak på buljonger. Fett är en smakbärare och dessutom en bärare av fettlösliga vitaminer, så man ska inte vara alltför rädd för fett t.ex. i kött. Det bästa är att fräsa maten i lite fett, då hjälper även värmen till att dra ur smakerna och vitaminerna. Även syror förhöjer smakerna på många livsmedel, t.ex. citron, vinäger eller vin. Socker är också en smakförstärare på frukt och grönsaker. Prova lite socker i tomatsåsen eller tänk på sötsur sås i asiatisk mat och lingonsylten till köttbullarna.

Samtidigt som jag är skeptisk mot buljongtärningar och andra tillsatser så tror jag inte att det finns anledning att vara överdrivet försiktig, jag kommer att fortsätta att använda buljongtärningar ibland, och om man tyckar att soppan känns smaklös så kan man prova att sätta i en eller två buljongtärningar.

Här kommer receptet på Min broccolisoppa:
2-3 port

250 g broccoli, låt även stjälkarna följa med om du har färsk
1 stor gul lök
4 potatisar
ca 50 g (en cm-tjock skiva) rotselleri
1-2 vitlöksklyftor
1 msk olivolja
4 dl vatten
4 dl mjölk
peppar, salt
pressad citron

Skär lök, potatis och rotselleri cm-stora bitar och broccolin i buketter. Skala vitlöksklyftan och låt den vara hel.
Fräs alla rotsaker och grönsaker i olivoljan utan att de får färg.
Späd med vatten, koka grönsakerna 5 min. Salta nu om en del av soppan inte ska vara saltfri.
Tillsätt mjölken och koka tills grönsakerna är mjuka, ca 5-10 min till.
Smaka av med salt, peppar och pressad citron. Ställ tillbaka grytan på spisen och koka upp. Blanda 2 msk maizena med ½ dl mjölk och häll i soppan. Ge ett uppkok. Servera.
Mixa ev soppan med stavmixer om du vill ha slät konsistens.

Servera soppan med en mjuk skinksmörgås eller med en kryddig, god korv. Varm smörgås är gott till.

3 kommentarer:

Catta sa...

Det lät riktigt smaskigt med broccolisoppa och jag tar med glädje till mig din motvilja till buljongtärningar! Jag använder nämligen sällan såna...
Tusen tack för vardagshjälteinlägget, jag blev så glad- och överraskad! Kram C

Anonym sa...

Jag använder buljong köpt på hälsokosten, då slipper man glutamat men får smaken och saltet.
Ska prova din soppa idag när jag är hemma med sjukt barn!
Kicki O

Anonym sa...

Ja, den blev god förutom att jag tappade i lite för mycket peppar, hm.
Har du nåt´förslag vad jag ska hitta på med resten av rotsellerin då?
Kicki O