fredag 23 januari 2009

De halvt dolda

Jag har följt Jonas Gardells serie "De halvt dolda" som har visats på svt. Sista avsnittet var i torsdags på tv, men serien går att se på webb-tv några veckor till. Jag skulle verkligen vilja tipsa er som har missat den att se den.

Det är en cynisk värld som Jonas Gardell visar i sin serie. Den handlar om ett antal personers liv. Lite rörigt är det, för människorna lever i olika tider, ibland är det 60-tal, ibland nutid, men även om jag ska vara helt ärlig med att jag inte förstod exakt hur allt hängde ihop så har människorna fashinerat mig. Personerna är stereotyper, nästan karikatyrer av de som det är mest synd om och de som är mest osympatiska och arroganta. Jonas Gardell skildrar alla (tror jag) vuxna män i serien som egoistiska, arroganta och rent elaka medan kvinnorna skildras som hjälplösa, mesiga men snälla. Barnen, som alla är pojkar, är på olika sätt utsatta för dessa hemska vuxna, samtidigt som man i sista avsnittet förstår att det är en utsatt barndom som har skapat dessa extremt osympatiska män.

Det finns gott om väldigt starka scener i serien, man kan säga att de rent av staplas på varandra som tittare blir jag berörd av nynazisten som spöar invandrare och homosexuella på tunnelbanan samtidigt som han kärleksfullt tar hand om sina småsyskon när hans mamma ligger avsmullen i soffan. Eller av mannen som i varannan meningen kränker sin kvinna verbalt och är så oerhört osympatisk att man bara vill be henne sparka ut honom, vilket hon naturligtvis aldrig gör. Eller pojken som ser sin mamma drunkna och som sedan hamnar i sin pappa missionärens fanatiska klor. Eller den gamla kvinnan som har fått en mobiltelefon av sin son, men som inte har en aning om hur den fungerar. Sönerna som knappt har tid att begrava sin mor när hon har dött. Ja ni märker att Jonas Gardell har lyckats stoppa in alla samhällets baksidor i en och samma serie.
Den här serien har berört mig och även om allt är tillspetsat så får det mig att tänka. Det är inte allt man ser på tv som lever upp till de två kriterierna.

Inga kommentarer: