söndag 18 januari 2009

Trolltyg i tomteskogen...

...eller åtminstone verkar någon högre makt vara emot min ridning. Jag har inte ridit under hela december månad. Torsdagar är mina stalldagar och det verkar ha gått troll i torsdagarna, flera torsdagar har det varit jättekallt, någon gång har det regnat och varit ishalka, en gång stormade det och en gång när det var hyfsat väder hade jobbet julfest. Det har helt enkelt inte funkat att rida. Men idag blev det av! En jättehärlig tur i lätt snöfall och jättebehaglig temperatur ute, precis som man vill ha det. Hästarna verkade glada över att få komma ut och jag hoppas verkligen att vi kommer igång med ridningen nu och att inte just torsdagarna måste vara svinkalla, glashala, ösregniga eller sjuka.

På tal om att komma igång så tog jag premiärturen med längdskidorna i tisdags. precis som det brukar vara på årets första tur så kände jag mig ungefär som bambi på hal is, men efter en stund så började jag hitta flytet. Sedan är det inte världens enklaste att åka i mörker, på blankis som täcks av ett cm-tjockt snötäcke, bara att få fäste med stavarna i isen krävde sin kraft, och det där med att hålla balansen var inte heller enkelt. Men det blev bara två vurpor, helt ok.

Det roligaste med skidturen var hunden. Jag åkte inga skidor förra vintern p.g.a. att bebisen låg i magen så det var nästan två år sedan sist. När jag gick ner i källaren för att klä om stod hunden och iakttog mig, men hon höll en väldigt låg profil. Inte ens när jag släppte ut henne och sa att hon skulle få följa blev hon så glad som hon brukar bli när jag tar fam skidmunderingen. Hon tittade mest på mig. Men när jag kom ut från garaget med skidorna i famnen gav hon upp ett riktigt glädjetjut. Hon skällde inte utan skrek rakt ut, sedan stod hon nere vid tomtgränsen innan jag hade hunnit blinka ens. Det är kul när man kan göra någon glad, och om jag ska vara ärlig så var jag lika glad själv över att stå på skidorna igen. Det enda tråkiga var att dagen därpå kom kylan som har hållit i sig ända tills nu, så det har inte blivit någon mer skidtur. Men kanske imorgon....

Inga kommentarer: