söndag 11 januari 2009

Nytt projekt







Helgen har tillbringats i stugan där sambon och mina bröder har tagit hand om en massa nerfallna träd sedan den senaste stormen. De har jobbat och slitit jättehårt med sina motorsågar medan jag och svägerskorna har skött markservicen. Klassiskt va? Men ibland kan det vara ganska skönt att kunna luta sig tillbaka mot gamla könsroller. Om jag skulle ha varit ute i skogen med en mtorsåg skulle alla träd fortfarande ha legat kvar i skogen och jag skulle antingen ha legat på sjukhuset eller bårhuset. Men vi har inte bara diskat och lagat mat, vi hann ut en promenad hed hundarna i vintervädret, tyvärr låg telefonen kvar inneså det blev inga vinterbilder idag... Dessutom satte jag igång ett nytt projekt.



Jag får alltid upp virk- och stickil när jag är i stugan, så den här gången sprang jag in på Ica medan sambon tankade bränsle och köpte garn till en slipover (tror jag det heter, en väst som är "hel" framtill, utan knappar eller så)). Jag hittade beskrivningen till slipovern i en bilaga till en av mammas veckotidningar, den är flätad och stickad av raggsocksgarn. Jag har aldrig stickat flätstickning förr och när jag tittade på beskrivningen verkade det väldigt avancerat med tre olika sorters stickor och diagram och grejer. Men efter lite support av kollegan R-M på jobbet under veckan om vad en flätsticka var, och jag insåg att en strumpsticka också skulle funka, så satte jag helt enkelt igång att sticka. Och det var inte alls svårt, och inte långtråkigt, för garnet är tjockt och mönstret gör att det blir lite omväxlande. Däremot gruvar jag för ryggen som bara består av slätstickning, jag är nästan less innan jag ens har börjat. Kanske får jag smälla in några flätor där på fri hand...

Så här är det meningen att den färdiga slipovern ska se ut. Jag gillade färgen på den på bilden, tyvärr fanns det inte så många färger att välja på i vår lilla Ica-butik, jag är nöjd över att det ens finns garn där. Ursäkta blänket på bilden, det var för mörkt för att fota utan blixt.



Så här ser min variant ut. Jag tror att grått blir bra, då kan man ha precis vad som helst under, alla färger, mönstrat eller omönstrat.


När jag skulle fota mitt mästerverk till bloggen så upptäckte jag att jag har stickat flätorna fel, de skulle visst inte vara tvinnade med samma intervall hela vägen. Orkar jag riva upp, det är frågan? Kanske uppfinner jag ett nytt mönster...

3 kommentarer:

Maud/En bok om dagen sa...

Men herregud! Stickar du flätor!!! Det har jag aldrig vågat mig på! Vilken modig människa du är! Det blir snyggt!

Catta sa...

För mig är svaret enkelt, nej! Jag skulle aldrig riva upp för att göra "rätt" någonting som jag inte ens fattar är fel... You go girl! Kram

Lisse sa...

En bok om dagen: Jag tror att det blir fint om jag bara orkar med bakstycket...

Catta: Jag rev inte upp, jag hittade på en egen variant av mönsteet istället.