fredag 26 november 2010

Laddat dubbelt idag!

I flera år har jag velat dela gardinerna som min farmor har vävt på längden för att få mer lättplacerade gardiner men jag har inte riktigt vågat. Idag har jag gjort slag i saken, och oj vad bra det blev! Nu ser man hur fina de är, förut har de mest sett malplacerade ut i fönstret, de har liksom ätit upp ytan.


Först och främst har jag och storasyster laddat för advent. Vi har ägnat hela min sovmorgon åt att julpynta. Storasyster tyckte nog inte att det var så kul som hon hade förväntat sig, det var för många tråkiga moment som fösterputsning och dammsugning och dammtorkning inblandat för att det helt och hållet skulle roa henne. Roligast var nog att klä adventsgranen i hennes rum. Och att baka pepparkakor, det gjorde vi nu ikväll. Hon var jätteduktig, både på att kavla degen och att stansa ut figurer! Recept på en så bra pepparkaksdeg att till och med en 2-åring klarar av att hantera den (på riktigt) finns här!

Den andra laddningen är inför morgondagen. Då ska jag göra premiär på ridkurs! Det är en instruktör söderifrån som kommer upp och håller kurser några gånger per år. Tidigare har jag varit med som publik, men nu ska jag alltså rida själv också. Problemet är bara att det enligt yr.no ska bli riktigt kallt i helgen, och ridhus är inte direkt varma lokaler... Men jag tvivlar på att jag kommer att frysa, har precis varit nere i källaren och planerat klädseln. För första gången på Edet zoo, får jag precentera:

Morgondagens outfit!

Ben:
Rejäla trosor
Termounderställskalsonger
Ullunderställskalsonger
Fleecefodrade vindbyxor
Vid behov täckbyxor

Överkropp:
Sportbehå
Termounderställströja, den med extra lång rygg och långa armar
storT-shirt
Ullunderställströja
Kanadaskjorta (fordrad flanellskjorta/jacka)
Vid behov stickad ylletröja
Vid behov täckjacka (ja, jag har en som är tillräckligt stor att rymmas utanpå allt annant!)

Den här klädhögen ska rädda mig från att frysa imorgon!
Händer:
Stickade lovvikavantar
Ullfordrade kragvantar av skinn
(Tunnare skinnhandskar att rida i)=svag punkt


Fötter:
ullfrottéstrumpor
stickade tjocksockar av ull
ridskor = svag punkt

Huvud:
Rejäl toppeluva


Återkommer med frysrapport imorgon! Och ja, det kommer att gå att rida i den här outfiten!