söndag 21 november 2010

Veckans fredagsmys

Denna vecka bestod vårt fredagsmys av fyra personer som var totalt slutkörda, var och en på sitt håll. Jag har fått tag på en massa hellyxigt kalvkött, direkt från bonden (som är min morbror) utan mellanhänder och kalven själv har jag klappat i somras.

I fredags blev det klassiska Wallenbergare  med potatismos och ett mer oklassiskt men väldigt gott tillbehör, nämligen gräddstuvad grönkål. Grönkål är ju en grönsak som framför allt förknippas med julbordet, men pasa på att testa grönkål nu i advent när den går bra att få tag på. Grönkål är en väldigt god och extremt nyttig grönsak, fullproppad med folsyra, järn, kalcium och antioxidanter. Däremot ska den serveras tillagad, rå grönkål smakar just ingenting, känns mest torrt, ungeför som att tugga på en kvist.

Efter middagen var det en dryg timmes väntan innan de små äntligen fick gå och sova, lika skönt för dem som för oss. Vi laddade hem en lagom "djup" film, en romantisk actionkomedi, trött måste jag ha varit för jag kommer varken ihåg vad den hette eller vad den handlade om, men jag höll mig vaken hela filmen! Och så skönt det var när klockan äntligen var så pass mycket att vi också "fick" gå och läga oss!


Klassiska Wallenbergare 4 port

500 g kalvfärs
1 ägg (jag råkade ha två vitor stående i kylen och det gav ganska porösa och nästan "fluffiga" biffar)
1½ dl vispgrädde
salt, peppar

Blanda alla ingredienser till en ganska lös smet. Stek på medelgod värme till de är genomstekta och har fin färg.

"Vanligt" potatismos 4 port
ca 1 kg råskalad potatisar (beräkna minst en potatis mer per person än vad du beräknar att var och en äter)
1 msk salt
lite vitpeppar
2 msk bordsmargarin/bregott
ca 2 dl mjölk, gärna varm

Koka potatisarna riktigt mjuka under lock. Om du delar potatisarna innan du kokar dem går det mycket fortare!
Mosa potatisarna antingen med purépress, potatisstöt eller elvisp på låga varv (stavmixer går för fort och förvandlar potatisen till segt klister) Tillsätt smör och mjölk till önskad konsistens. Smaka av och krydda ev. mer.

Stuvad grönkål utan jul
1 "stånd" färsk sköljd och repad grönkål eller 1 förp fryst
1-2 msk margarin
(2-3 dl vatten)
1 pkt grädde
1 pressad vitlöksklyfta
salt och peppar

Strimla kålen. Fräs kålen i margarinet. Om du använder färsk kål, tillsätt vattnet och låt sjuda tills vattnet har kokat in och kålen är mjuk. Om du använder fryst, låt kålen tina i pannan och fräsa tills "smältvattnet" har dunstat.
Späd med grädden. Krydda med vitlök, salt och peppar. Låt puttra ca 5 minuter. Servera till julmat eller stekt kött eller korv.

Inga kommentarer: