tisdag 23 november 2010

Supersmarriga långpannebullar

Når man råkar få upp ett bakil bara några dagar före första advent, så är det bara att fånga det i flykten, lägga alla andra planer åt sidan och sätta igång att baka. Chokladrulltårta, supersmarriga specialbullar och en pepparkaksdeg blev det innan allt var klart. Storasyster passade på att inventera pepparkasformarna och jag konstaterade att jag kanske ändå inte är i akut behov av någon ny form den här adventen. Men traditioner ska ju upprätthållas, framför allt i juletid, så någon ynka liten form måste jag nog ända skaffa även detta år. Kunde i alla fal konstatera att jag i nuläget har ca 3 liter formar (jag förvarar dem i fryspåsar, därav måtteneheten).


Receptet på dessa supersmarriga bullar kommer från kokboksserien som följde med en av kvällstidningarna för ett tag sedan. Jag köpte bara en av böckerna i serien, den om långpannekakor. Om jag har fattat det rätt kommer recepten i serien ursprungligen från Tasteline. Eftersom jag satte degen innan jag hade kollat om jag hade alla ingredienser fick jag improvisera med en hemgjord marzansås istället för köpt. Ni som har ätit min hemlagade vaniljsås tidigare, detta är ett uppdaterat recept och ljusår mycket godare än mitt gamla. Vaniljsåsen passar som tillbehör till alla möjliga efterrätter också...

Detta behövs till ca 30 bullar eller en stor långpanna:

25 g jäst
2½ dl mjölk
125 g smör
2 ägg
½ dl socker
½ tsk salt
ca 8 dl vetemjöl

Fyllning 1 vaniljsås:
3 dl mjölk
1 ägg
2 msk socker
2 msk potatismjöl
2 msk smör
4 msk vaniljsocker

Fyllning 2 smörkräm:
100 g smör
2½ dl socker
½ msk vaniljsocker

Pensling:
1 ägg
pärlsocker

Sätt ugnen på 200 grader.
Börja med bulldegen:
Smula jästen i en bunke. Värm mjölken fingervarm, klicka ner smöret i den ljumma mjölken. Slå degspadet över jästen och rör tills jästen löser sig. Rör ner ägg, socker och salt. Tillsätt mjölet lite i taget och arbeta ihop till en smidig deg som släpper bunkens kanter. Låt jäsa 1 timme.

Gör under tiden fyllningarna.

Börja med fyllning 1, vaniljkrämen.
Vispa ihop alla ingredienserna utom vaniljsockret i en tjockbottnad kastrull, se till att alla potatismjölsklumpar har löst sig innan du ställer kastrullen på värmen. Koka upp till första bubblan under ständig omrörning. Tag krämen av värmen och ställ på kylning i vattenbad. Rör ner vaniljsockret när krämen har svalnat.

Gör fyllning 2, smörkrämen:
Mixa alla ingredienserna i matberedare elle jobba ihop för hand till en mjuk kräm.

Utbakning:
Lägg ett bakplåtspapper i en långpanna ca 30x40 cm. Ta upp degen på lättmjölat bakbord. Dela degen i två delar. Tryck ut ena deghalvan i botten av långpannan. Bred fyllning 1 över degen. Kavla ut resterande deg på bakbordet till ½ cm tjock plata. Bred fyllningen på degen och rulla ihop. Skär ca 1 cm tjocka skivor av degrullen och lägg skivorna jämnt fördelade ovanpå den vaniljkrämstäckta degplattan i långpannan. Låt jäsa ca 20 min under bakduk. Pensla med ägg och strö över pärlsocker. Grädda ca 20-25 minuter mitt i ugnen.

2 kommentarer:

Maud/En bok om dagen sa...

Man får aldrig för många pepparkaksformar! ;-)

Kicki O sa...

Den blev MYCKET uppskattad!