tisdag 2 november 2010

Sömnlös natt

Kan det vara så att jag har läst för många häxböcker den senaste tiden? Jag beställde en bok av ungdomsförfattaren Magnus Nordin för några veckor sen, nämligen Djävulens märke. För er som inte är så insatta in ungdomslitteraturens underbara värld så är Magnus Nordin något så ovanligt som en svensk skräckförfattare. Den här boken är definitivt tillräckligt läskig för att skrämma även en relativt vuxen människa som jag. I natt har jag sett häxor och svarta katter i sovrummet hela natten. Och när jag blev tvungen att stiga upp och byta blöjor på lillasyster sådär vid spöktimmen kändes det som att jag hade en yxman bakom mig hela tiden. Inte blev jag mindre mörkrädd av att jag kom på att det var alla helgons (blodiga) natt just den här natten... Gaah!

Den senaste boken jag läste var alltså Brida av Paulo Cuelho, också en bok med ockult tema, men inte alls läskig. I jobbväskan ligger en annan ockult bok, nämligen den ganska omtalade boken Sekter och hemliga sällskap av Clas Svan. Den ska bli riktigt intressant att läsa! Förhoppningsvis inte heller fullt så läskig som Nordins böcker hoppas jag. För att få en motvikt till allt ockult och skräckigt ska jag jobba med kärlekstema i min ena svenskgrupp och i vår bokcirkel ska vi läsa Den allvarsamma leken av Hjalmar Söderberg. Jag har precis varit in på bibblan idag och beställt ljudboksversionen. Dessutom fick en cd-skiva med barnvisor och några bilderböcker följa med hem till storasyster.

2 kommentarer:

Pimmi sa...

Man ska inte läsa sånna böcker :)
Vad goda dina kakor här nedan såg ut, hoppas verkligen att jag kan testa baka dem någon gång, med det där med maräng lät riktigt avancerat.
Kram Emma

Lisse sa...

Det är inte avanerad, det gäller bara att ha en ren och torr bunke och rena vispar, då är det hur enkelt som helst att vispa maräng. Om det däremot finns en enda drope fett eller vatten på redskapen är det omöjligt att vispa en fluffig maräng.