torsdag 18 november 2010

Lillasysters nya favvosås 3 port

Eko i kylen idag igen och inte kände jag för att fara och handla elller att göra nån tids- eller engagmangskrävande mat. Tacka min lycklioga stjärna att jag alltid slänger in småslattar av allt mellan himel och jord i frysen. Idag hittade jag ett halvt paket bacon, en liten kant rökt skinka från ett paket skivrester som jag köpte hem senast vi skulle laga pizza, (den rymdes inte på pizzan den gången) och så lite vispgrädde som skulle ha legat på farsdagstårtan som jag glömde att göra och ett paket frysta ärter. Det blev en supergod pastasås. Enda felet var att jag hade kokat för lite pasta, grytan blev renskrapad och lillasyster hade nog gärna ätit ännu mer om det hade funnits. Att hon egentligen är alldeles för liten för att äta stekt och salt mat, det brydde inte hon sig om. Så här gjorde jag:

100 g rökt skinka
½ pkt bacon
1 hackad vitlöksklyfta
ev lite margarin att fräsa i
1 msk vetemjöl
2 dl vatten
1 dl grädde
1 krm salvia
1 krm peppar
½ tsk persilladokrydda
2 dl frysta gröna ärter

Tagliatelle för 3 pers
Riven lagrrad ost

Strimal skinka och bacon. Fräs köttet tillsammans med vitlöken utan att det får för mycket färg. Strö över vetemjöl och rör om. Späd med vatten och vispgrädde till lagom konsistens. Låt puttra ca 5 minuter.
Krydda och tillsätt ärterna. Låt dem bli genomvarma.

Servera med nykokt pasta och toppa med riven ost.

Inga kommentarer: