onsdag 24 november 2010

Chokladrulltårta

Mustig chokladsmak och riktigt saftig är den här rulltårtan. Tvärbakat och sliskigt! Idag har jag dessutom fått lära mig att på julen bjuder man på chokladrulltårta liknande denna som man utsmyckat till en vedklabb eller stock med chokladmousse och småsvampar och andra skogiga dekorationer i Frankrike. Succé hos killarna i min elevens-val-grupp!

3 ägg
2 dl socker
1½ dl mjöl
3 msk kakao
2 tsk bakpulver

2 bakplåtspapper
1 dl socker till "ihoprullningen"

Chokladkräm:
100g smör
2 dl florsocker (men jag hade inge, så jag tog vanligt och det knastrar inte allt för mycket mellan tänderna :-)
2 msk kakao
2 msk kaffe
1 äggula

Tårtbotten:
Lägg ett bakplåtspapper i en stor långpanna (30x40 cm). Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Blanda alla torra ingredienser i en separat skål och rör försiktigt ner i äggsmeten. Bred ut smeten på pappret i långpannan. Grädda i 225 grader 5 minuter.

Förbered under tiden ett bakplåtspapper med ett tunt lager strösocker på.

Ta ut kakan ur ugnen och vänd den med ovansidan ner på det sockerklädda pappret. Lägg över långpannan som ett lock över kakan. Låt svalna.

Gör chokladkrämen:
Kör alla ingredienser i en matberedare eller rör ihop till en mjuk kräm för hand. Dra av pappret från kakans översida. Om det sitter fast kan man pensla med kallt vatten på pappret. Bred smörkrämen över kakan. Rulla ihop med hjälp av det undre pappret. Låt det pappret sitta kvar som skydd utanpå kakan under förvaringen.

Inga kommentarer: