måndag 8 november 2010

Högtflygande alster!

Klassiska julfåglar. Dessa ska få pryda fönstret i lekrummet hade jag tänkt.






November är årets största pysselmånad för mig. Det är nu, när det börjar bli mörkt och kallt ute som min pysseliver är som störst. Innan all julspurten sätter igång är det en liten mellanperiod nu när i alla fall jag har lite extra lust för pysslande. Som ni har sett tidigare här på blogen gillar jag bäst ganska enkelt pyssel som man kan fixa utan en massa material. Igår var jag, lillasyster och svägerskan C på hantverksmässa i en grannstad, fynden var få men ett par vinterhandskar till vardera barn (vad nu det hade med hantverk att göra, de såg inte direkt hantverksmässiga ut) och ett färdigt pysselkit med glanspapper, silkespapper, lite bokmärken, andra kartongark och klippark för äkta gammaldags julpyssel handlade jag ändå.

Vindsnurra. På ena sidan vitt glanspapper, på andra sidan helt vanligt tidningspapper.

Storasyster blev väldigt glad över innehållet i påsarna när vi kom hem, så givetvis var vi tvugna att börja pysslandet direkt. För min del blev det två gammaldags julfåglar med kartongkropp och silkespappersvingar samt en vindsnurra som jag fäste på en vinkork i brist på bättre. Storasyster gjorde ett alster av grön kartong med massor av glitterlim och en bokmärkestomte. Framför allt glitterlimmet gjorde succé hos storasyster. Lillasyster satt hela tiden i sin stol och kollade in vad vi gjorde, så det är nog inte länge till hon också är med och pysslar fullt ut!

Skyddsängel som kommer att få göra rätt för sig!

Idag har jag haft en helvetesdag på jobbet, två helt misslyckade lektioner och allmänt segt huvud efter att lillasyster har haft en host- och vaknatt. Men som ett ljus i mörkret (!) hann jag faktiskt med lite lunchpyssel under lunchrasten. Det är kyrkan som någon gång då och då hälsar på i uppis och förgyller skolvardagen med litte glitter och glanspapper! Kanske såg de mina långa trånande pysselblickar när jag passerade på väg till personalrummet, för hur det nu gick till så fann jag helt plötsligt mig själv bland alla elever, klippandes i en alldeles egen reflexskyddsängel. En väldigt välbehövlig tankepaus just idag...



...Och så här ser den ut när den inte lyser!



Inga kommentarer: