onsdag 25 november 2009

Mitt skrivande liv om ordets makt och vanmakt av Jan Guillou

Bilden kommer från piratförlaget.se


Den här boken har jag lånat på bibliotekets webbaserade ljudbokstjänst, ett supertips om man mest lyssnar på ljudböcker från datorn. Om bokens innehåll kan skrivas en hel uppsats, Jan Guillou har levt ett spännande liv och han har bestämda åsikter om det mesta och om de flesta så även om den här boken väckte en hel del tankar hos mig rent innehållsmässigt så ska jag inte gå in så mycket på det här även om det kliar i fingrarna i så fall skulle det här bli en hel roman.





Bokens titel är en innehållsdeklaration, det är precis om Guillous skrivande liv den handlar så den som förväntar sig en massa snaskiga detaljer om om hans privatliv kommer att bli besviken. Jag skulle tro att inte ens tjugo meningar i boken berör hans privata liv. Och det tycker jag är så skönt att slippa. Jan Guillou berättar om hur han gick ut gymnasiet i början av sextiotalet med toppbetyg i svenska och stort självförtroende och målsättningen att han skulle bli författare och skriva "moderna franska romaner". Istället hamnade han på FIB-aktuellt och sen var de första stapplande stegen ut på juornalistikens bana tagna. Han berättar om sina stora avslöjanden och om sina största (?) fadäser. Intressant är att alla framgångar verkar bero helt och hållet på hans hårda arbete och intelligenta taktik medan alla misslyckanden beror på någon annans feghet eller dumhet ofta verkar det också finnas någon illvillig kvinna i bakgrunden. Alla "de andra" är dessutom namngivna (och, verkar det som, ursäktade). Jan Guillou har ju en klar machostämpel och har inte direkt utgett sig för att ha feministiska åsikter och jag får känslan av att det bara är ett fåtal kvinnliga medarbetare som han har samarbetat friktionsfritt med unbder sin långa karriär...





Samtidigt som den här boken givetvis är Jan Guillous självbiografi med hans tankar erfarenheter och upplevelser så är det faktiskt också Sveriges 1900-talshistoria från 1960-talet till millennieskiftet. Jan Guillou har under hela sitt yrkesverksamma liv befunnit sig i samhällets politiska hetluft och några gånger har han faktiskt också påverkats Sveriges historia med sitt skrivande. För mig som faktiskt inte har minnen från mer än det sista årtiondet på nittonhundratalet så förklarar faktiskt den här boken en hel del samhällshändelser för mig. Samtidigt som man naturligtvis inte får glömma bort att det här är en persons version och sanning.





Att lyssna på den här boken ger faktiskt en extra dimension som man inte skulle få av att läsa den. Att det är Jan Guillou själv som läser gör att man hör honom småskratta i vissa partier, vissa händelser låter som att de är jobbiga att prata om och dessutom gör ju hans röst att det blir en extra författarnärvaro, det känns som att han sitter i rummet och berättar bara för mig. Dessutom skriver han både med humor och självdistans något som jag inte självklart hade förväntat mig.





För alla som har läst Guillous romaner och som kommer ihåg alla skandaler han har avslöjat så är det dessutom intressant läsning för man får veta vad som har legat bakom varje roman och avslöjande reportage och hur han gick till väga när han researchade och skrev de olika texterna.





Sammanfatningsvis en oerhört intressant bok, på många olika plan, så det här är definitvit ett julklappstips till alla som har det minsta samhällsintresse. Och som sagt, ge gärna bort ljudboksversionen.

Inga kommentarer: