tisdag 10 november 2009

Bibblan

Tiden mellan middag och Lillisens läggdags är dagens längsta att fördriva. Både min och hennes ork talar mest för att parkera framför tv:n, men det känns inte särskilt kreativt eller hälsosamt att tillbringa tiden mellan 17 och 20 varje dag framför tv:n för Lillisen, och ännu värre för mig, från 17 till 22-23 sådar. När sambon är hemma och hunden frisk brukar jag parkera honom framför tv:n eller datorn med Lillisen och så tar jag hunden med mig ut på en kvällsrunda, men om jag tar ut Lillisen i mörkret i vagnen frampå kvällskvisten somnar ju hon och då är hela dygnsrytmen sabbad och för tillfället har ju hunden totalt promenadförbud. Så det gäller att försöka aktivera sig någon timme ändå. Igår gjorde vi ett bibblabesök. Grannbyns biblioteksfilial har kvällsöppet två kvällar i veckan, varför är man där så himla sällan?

Igår gjorde vi ändå ett besök där, jag och Lillisen. Tidigare i höst har jag passat på att besöka stora bibblan i stan de gångerna jag har varit sugen på att låna nya böcker och jag hade helt glömt bort hur mycket bättre den lilla bibblan i byn är. Det är mycket bättre bokutbud, mycket lättare att få tag på nyare böcker, dessutom är alla böckerna i mycket bättre skick än de från stora biblioteket i stan, det är en avsevärd skillnad, framför allt på barnböckerna. Så efter att ha lånat väskan full så var det bara att inse att jag hela hösten har gått över ån efter vatten.

Den här gången trillade jag över en lättläst men faktaspäckad marsvinsbok, ett gäng pekböcker, Håkan Nessers Maskarna på... någon gata jag minns inte vad den hette just nu. Jag lånade hur som helst ljudboksversionen. Och en bok till men just nu kommer jag inte för mitt liv ihåg vilken det var. Jag orkar inte springa ner för trappen och kolla heller, ni får veta när jag har läst den och skriver recensionen.

Hur som helst, Glöm inte bort de små biblioteken, de är ständigt på politikernas nedläggningslista, så det är ytterligare ett skäl till att verkligen nyttja dem. Bara genom att låna böcker på alla små bibliotek visar vi ju att de behövs.

2 kommentarer:

Catta sa...

Du har så rätt så rätt, men kan du påminna mig under deras öppettider?? =)
Kram C

Lisse sa...

Kvällsöppet till 19 mån och tor, annars öppet till 16. De öppnar 13 varje dag. Annars finns öppettiderna på nätet!