torsdag 26 november 2009

Box-making a´la Lisse


Igår kom ett jättepaket från Panduro på posten. Det vr jag, svägerskan M och svärmor som hade gått ihop om en beställning. Anledningen till att paketet var enormt var ett par änglavingar som svägerskan M hade beställt till tjejerna. Paketet var till största delen fyllt med papper. Jag hade beställt "tomma" julgranskulor samt glitter och lack för att dekorera dem. Det pysslet ska jag göra närmare jul. Dessutom hade jag beställt en burk med pärlmix för barn, inga ädla pärlor alltså, men väldigt fina och Lillisen tyckte att de var jätteroliga. Vi gjorde ett halsband igår, Lillisen valde ut pärlor och jag trädde. Hon var väldigt entusiastisk. Och väldigt besviken när maten blev färdig så vi blev tvugna att stöka bort alla pärlor.


Dessutom hade jag beställt ett inspirationshäfte om box-making. Min tanke var att göra lite vackra askar och fylla med knäck och annat julgodis och ge bort nu under jul och advent. Om jag hade varit en scrappare så hade jag säkert fattat att för att ha någon nytta av boken behövde man minst 12 olika mallar till de olika askarna. Jag trodde i min enfald att mallarna skulle finnas i boken. Jag som alltid har blivit avskräckt från scrapbooking just för att det verkar behövas så himla mycket material och specialverktyg fick verkligen vatten på min kvarn.


Men askarna i häftet var riktigt coola och det fanns ju bilder på hur de olika mallarna såg ut. Så ikväll satte jag mig med mitt regnbågsblock, tallrikar i olika storlekar, sax och penna. Sedan började jag försöka konstruera mina egna mallar. Det var inga komplicerade former, så det var precis lagom pyssligt att lista ut hur de olika mallarna var konstruerade. Om jag hade ägt en linjal och en passare så hade det dessutom varit betydligt enklare. När jag väl hade börjat experimentera fram mallarna så blev jag glad att jag inte hade köpt några färdiga. Det hade inte alls varit lika kul att bara kopiera av färdiga mallar som att konstruera egna. En färdig ask blev det också.

Inga kommentarer: