torsdag 26 november 2009

Misslyckade muffins och Engelska julkakor

Gruvligt fula muffins


Lite adventsbakning har det blivit den här veckan. Idag skulle det bli ambrosiamuffins (ni vet sockerkaka med glasyr och syltade apelsinskal ovanpå). Mina muffinsformar är lite veka men väldigt snygga, såna där mönstrade som är svindyra. Mina var dock inte svindyra, kanske därför de luktar kemiskt när man gräddar dem?? För att de skulle hålla formen bättre ploppade jag ner formarna i metallformar. Det var bara det attt metallformarna var mindre än pappersformarna med slutresultatet att mina muffins blev ruggigt fula och jättesmå. Smaken blev dock ok.




De engelska julkakorna däremot blev jättebra. Bakade av förra årets julnötter som har legat i skafferiet ett helt år. Det var lite pill med att knäcka nötterna eftersom de var oskalade men smaken var det absolut inget fel på.

Receptet på ambrosiakaka lägger jag inte ut nu det är som sagt var bara sockerkaka, men däremot den engelska julkakorna får ni här. Receptet här jag hämtat från kakboksklassikern Sju sorters kakor.

Engelska julkakor

100 g margarin eller smör
1½ dl socker
1 ägg
2½ dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
½ tsk kanel
1 dl hasselnötskärnor
1 dl russin
Rör matfett och socker poröst. Tillsätt ägget och mjölet blandat med bakpulver och kanel.
Mal eller finhacka nötterna och hacka russinen. Rör ner detta i smeten.
Klicka ut på smord eller bakpappersklädd plåt. Kakorna flyter ut lite, ha därför lite avstånd mellan kakorna.
Grädda i 175 grader ca 8 min. Låt svalna på plåten.

1 kommentar:

Anonym sa...

Ja men det blev gott!! F2 o Sanna