onsdag 4 november 2009

Kyckling med indiskt kokos-mandeltäcke

Det här receptet funkar nog lika bra med fisk skulle jag tro, även om jag aldrig har testat. För att inte täcket ska hinna bli bränt innan kycklingen är färdig gäller det att ha helt tinad kyckling. Annars måste man börja steka kycklingarna utan täcke i 15-30 min innan man brer över täcket och tillagar färdigt. Jag gjorde just det misstaget den här gången, att använda halvtinade kycklingklubbor och då hann täcket bli torrt och svart. Därför får ni inte heller se någon bild av den här maträtten :-) Mina elever har tyckt väldigt bra om den här rätten när vi har lagat den på hemkunskapen.

4 port
1 kg tinad styckad kyckling, gärna filéer
salt

1 dl mandel
1 dl kokosflingor
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
1 msk olja
2 krm torkat ingefära eller 1 tsk färsk riven
2 krm chilipulver
1 tsk curry
1 tsk salt
2 dl naturell yoghurt

Sätt ugnen på 200 grader.
Hacka mandeln väldigt fint, gärna i matberedare. Hacka löken och vitlöken. Fräs lökhacket tillsammans med kryddorna i oljan på ganska svag värme.
Blanda mandel, kokos och yoghurt med lökfräset. Lägg kycklingdelarna i en smord ugnssäker form. De ska ligga ganska trångt i formen. Salta på kycklingdelarna.
Bred kokos-madelröran över kycklingdelarna. Stek i ugnen ca 30 min eller tills kycklingen är helt genomstekt.
Servera med kokt ris och grönsaker.

Inga kommentarer: