söndag 5 september 2010

Grått grått mera grått


Faktiskt är det inte vädret jag syftar på utan vår lada. Dörren och fönstren fick ju en grå lasyr för några veckor sen. I helgen kom fodren runt dörr och fönster på plats. Runt dörren blev det riktigt fläskiga foder, 220 mm breda. Det normala är väl sisådär en decimeter smalare. Anledningen till dessa mastodontfoder var att vi ville dölja kanterna på den gamla ladgluggen.



Innan vi målade såg det väldigt överdimensionerat ut men efter ett varv med vår kära gråa lasyr smälte det in riktigt bra mot den grå timmerväggen. Något man kanske inte tänker på när man ska lasera är att hyvlat virke och ohyvlat blir helt olika i färgen. Det ohyvlade virket suger in mer av pigmentet, därför blir det mycket mörkare, dessutom går det åt betydligt mer av lasyren på det ohyvlade virket.




Fönstret på väg att få ett foder.

Förutom byggnationer har jag hunnit skörda en buske svarta vinbär, det gjorde jag före jobbet i fredags. Jag har sovmorgon till tolv på fredagar, så det är inte så att jag har gått och blivit morgonpigg av mig. Koka saft av bären hann jag inte på fredagen, så de fick stå i sin hink till ikväll i skuggan på bron, men bären verkar inte ha tagit skada av det som tur var. Istället för att koka saft på fredagkvällen passade jag på att svänga in till stan alldeles själv. Jag gjorde riktigt fina fynd, bland annat vinterjacka och overall till barnen för en hundring styck. Lite underkläder till mig själv, och lite mössor och vantar blev det också. Sen bar det av upp till stugan där resten av familjen väntade.

Saften kokade jag ikväll efter att vi kom hem från stugan. Jag har inte ens hunnit smaka den ännu. Den här gången blev det vanlig enkel svart vinbärssaft utan smaksättningar eller andra experiment. Recept på vinbärssaft med citron hittar du här. Det receptet är för röda vinbär och med citron, man gör exakt likadant med svarta vinbär, citronen kan man antingen ta med, byta ut mot lime eller helt enkelt skippa.

1 kommentar:

Catta sa...

Det blev riktigt fint! Så skönt att få det gjort inför vintern, nu kan snöstormen rasa utanför knuten utan att det gör något. (Idag känns dock vintern riktigt långt borta)
Kram Catta