lördag 11 september 2010

Flyg fula fluga flyg

Idag har fenomenet flugskit fått en ny innebörd i min värld. Att hösttraditionen fönsterputsning har fått en ny prioritering hemma hos mig hänger ihop med nämnda flugskit...

Jag vaknade i morse med riktig städlust. Det är inte ofta minsann. Mest akut att städa var övervåningen och köket. Övervåningen kändes enklare och väldigt nödvändig. Det är nämligen något år sen jag senast tog övervåningen lite mer grundligt. I våras hade jag fullt upp med att underhålla lillasyster och storasyster och allt löpande, sommaren har handlat om stugbygge, förra hösten och vintern hade jag fullt upp med att hålla mig vaken på grund av lillasystern som var i magen, storstädning av övervåningen blev bortprioriterat... När jag senast putsade förnstren däruppe är alltså minst 1½ år sen, förmodligen ännu längre sen eftersom jag inte längre minns när jag senast putsade fönstren däruppe. För att slippa gå ner och byta vatten i onödan tänkte jag börja med att torka fönstren. Sovrummet gick bra. Sedan fortsatte jag´med storasysters sovrum. När jag vickade runt fönstret rasade det ut fullt med flugor. Levande, halvsovande flugor, döda flugor och ett flera millimeter tjockt lager av kolsvart segt flugskit. Det till och med luktade fluga...

Först stängde jag bara fönstret igen. Jag ett djupt andetag och öppnade igen. Det bara rasade ut flugor. Storasyster och jag hjälptes åt att slå ihjäl ett gäng av dem, sedan sprutade jag insektsmedel på resten (jag vet, varken djur eller miljövänligt...). Sedan skrubbade jag, tack för att det finns mirakeltrasor. Detta enda fönster tog över en timme att sanera från flugskit och fluglik. Tidigare har jag mest sett fönsterputsning som en estetisk verksamhet, nåt man gör för att utsikten ska bli vackrare. Nu förstår jag att det även finns goda skäl även ur hygienisk synpunkt att putsa fönstren.

Det var förmiddagspasset. Efter lunch var det dammtorkning bokstavligt talat från tak till golv och nya sängkläder. I natt kommer jag att sova gott!

1 kommentar:

Catta sa...

Wow så duktig du är. Det är aldrig annars så ljust och vackert inne som när man putsat fönstrena!
Kram Catta