fredag 17 september 2010

Långkok med högrev för alla åldrar

Jag har sovmorgon på fredagar den här hösten. Det är superhärligt! Inte så länge att man hinner påbörja något stort och tråkigt, utan bara så länge att man hinner drälla omkring utan att göra nåt speciellt.

I morse var "inget speciellt" att tömma och ladda en diskmaskin, mangla och vika lite tvätt, sortera upp en massa kläder som storasyster har ärvt från sin kusin och att starta ett långkok till middag. Jag satte igång långkoket innan jag for på förmiddagen, sedan fick det sköta sig själv i ugnen medan jag jobbade. De sakerna tar inte så lång tid så jag hann både sitta och pimpla kaffe med sambon, leka med barnen och läsa tidningern TVÅ varv också!

Så himla härligt att komma hem, känna doften av mat och ha middagen nästan färdig när jag kom hem i eftermiddags! Långkoket, det var ett recept som jag hittade i senaste buffétidningen.  Lite var jag förstås "tvungen" att ändra i receptet...



ca 4 port

1 kg högrev (jag hade älg, vad annars...)
1 morot
1 lök
3 vitlökskyftor
2 krossade enbär
5 dl öl
1 buljongtärning
½ dl soja

1 dl vispgrädde
2 msk maizena majsstärkelse
1-2 msk gele (jag tog svart vinbärssaft istället)
salt och peppar

Dela moroten 3-4 cm bitar. Klyfta löken, krossa vitlöksklyftorna med en flatsidan av en kniv mot skärbrädan. Lägg grönsaker, enbär, öl, buljongtärning och soja i en lergryta (blötlägg först), eller järngryta. Koka upp allt, lägg i köttet. Lägg på locket och ställ i ugnen på 125 grader ca 3-6 timmar.

Ta ut grytan ur ugnen, ta upp köttet och linda in i smörpapper. Sila över skyn i en ren kastrull. Koka upp. Blanda maizena och grädden. Rör ner redningen i skyn, koka upp. Smaksätt med saft eller gelé samt salt och peppar.

 Sär upp köttet och servera med sås och mos samt en sallad.



Potatis och palsternacksmos:

6-7 stora potatisar
1-2 palsternackor
kokas
Mosa med "potatisstöt" eller potatispress, tillsätt 1 msk smör och mjölk till lagom moskonsistens. Salta och peppra.

Barnmatsversionen:
Lillasyster fich samma mat som oss och tyckte att det var en höjdare. Till hennes portion tog jag bara av mos och sås innan jag saltade. Köttet skar jag i små små bitar. Såsen innehåller ju en del salt i form av soja och buljongtärning, så var sparsam med den till de minsta, gör ett löst mos istället så behövs knappt någon sås.

1 kommentar:

Anonym sa...

Tack för den bra recepten. Jag ska göra den maträtten i helgen.
Marianna