tisdag 7 september 2010

Flexibilitet och problemlösningsförmåga heter det visst

Min dag startade klockan sex idag. Båda barnen skulle skjutsas till barnpassning före jobbet för sambon skulle jaga älg. Snälla svägerskan M hade lovat att vara dagmamma. Jag är inte van behöva fixa både mig själv och båda barnen på morgonen så jag garderade med att stiga upp i god tid. Morgonen knallade på i ett ganska lagom tempo ända tills det började närma sig att fara. Efter att ha klätt på lillasyster och placerat henne i säkert förvar i babyliften gjorde jag väl tre-fyra infångningar av storasyster innan jag hade tråcklat på henne alla kläder hon behövde. När jag väl hade fått ut oss genom dörren hade storasyster ohämtat sin vattenkanna som tydligen skulle med till kusinerna. Llillasysters tutte var på vift. Bilnycklarna var kvar inne. Det tog en kvart att få på oss ytterkläder och tråckla in oss i bilen. Redan efter planeringen... Storasyster var jätteglad över att få vara hos kusinerna och jag tror att glädjen var ömsesidig! Stora kusinen S liftade med mig till skolan medan mina tankar förflyttades från hemmaliv till jobbliv.

Paniken kom! Jag hade glömt att köpa mjukost, själva huvudingrediensen till soppan som första gruppen skulle laga på morgonen! Tur att jag hade betänketid en stund medan jag körde till jobbet. -Vad har jag i kylen på jobbet? Vad kan man göra av det som dessutom femmor hinner och klarar av att göra på sin tredje hk-lektion någonsin?? Soppa var planerat, så soppa fick det bli. När jag var framme på jobbet hade jag tänkt ut ett recept. Bara fram med penna och papper och skriva ner det. Att starta en dator hade jag aldrig hunnit, så barnen fick träna sig på att läsa handstil. Jag kom till jobbet en kvart innan lektionen skulle börja, på 10 minuter hade jag konstruerat receptet och plockat fram i klassrummet, så jag hann till och med dricka en kaffekopp innan arbetsdagen började på riktigt. Och vet ni vad! Soppan blev succé!

Resten av dagen blev riktigt bra, fullspäckad men under kontroll. Och barnen hade haft en jättebra dag hos kusinerna. Och sambon har inte hittat nån älg.

Riktigt slut är dagen inte än, ett pass i tvättstugan återstår efter läggning av barnen. Sen ska jag leta fram sticknålarna och sticka lite raggsockar till storasyster. Undrar om jag kommer ihåg hur man gjorde, jag hade ju ångan uppe i sockbranschen i höstas.

1 kommentar:

grannasslatten sa...

oooo, jag fick stress symtom av inlägget...men det kan ju vara bra då är man på G hela dan...