onsdag 15 september 2010

Höstrusk

Riktigt ruggigt höstruskigt väder har vi haft idag. Då blir jag extra sugen på att bara sitta och kura med en stickning eller en bra bok. Istället har jag försökt sätta mig in i valet, jag har varit pinsamt eftersatt där. Jag gjorde svt:s valkmpass nyss. Enligt den ska jag rösta på Vänsterpartiet, FI och Sverigedemokraterna i nämnd ordning. Inget av partierna hade jag tänkt rösta på och nog kan man fundera på vad jag har för extrema värderingar när jag ombeds rösta på ett parti som förknippas med kommunister och ett som förknippas med nazister. Ett är då säkert och det är att jag inte kommer att rösta på något rasistiskt parti som förvränger sanningen och samlar lättköpta poäng på förenklade lösningar till stora problem.

Det partiet som jag verkligen har tänkt rösta på hamnade ganska långt ner på listan över åsikter som matchade mina. Kan det vara en anledning till att jag alltid brukar ångra min röst i efterhand? Jag kanske helt enkelt inte satt mig in tillräckligt bra i vad de olika partierna verkligen vill? Förutom valkompassen har jag sett hela partiledardebaten mellan Mona och Fredrik på webb-tv, dessutom hade jag tänkt försöka se så många partiledarutfrågningar som jag hinner fram till på söndag. Känns nästan som tentaplugg det här...


Garnet är Raggi, mönstret samma som förra årets kollektion sockar till storasyster, men färgen är annorlunda, dessa går mer mot lila än hennes gamla.


Igår var jag på en riktig pysselkväll med två av mina svägerskor. Jag stickade klart storasysters sockar dessutom virkade jag en hel del på blomstermattan, men innan kvällen var slut hade jag rivit upp lika mycket som jag hade virkat, så det hamnade på plus minus noll i slutändan.

Hem från svägerskan tog jag en promenad. Och jag chockerade mig själv med att inse att jag faktikst har gått och blivit mörkrädd på gamla dar. Det har jag aldrig varit förr. Visserligen hade jag ingen hund med mig igår, det ger ju onekligen en viss trygghet även om vår hund inte direkt kan kallas skräckinjagande ;-) Hur som helst så måste min nytillkomna mörkrädsla bero på bristande vana, det är bara att kasta sig ut i mörkret varje dag nu när hösten är här och utmana demonerna...

2 kommentarer:

Maud/En bok om dagen sa...

Jaha, på pysselkväll! Jag som trodde att du hade suttit på hästryggen och stickat... ;-)

Matte Hartman sa...

He he, jag blev också Sverigedemokrat, fast för mig kom mitt parti på andraplats i alla fall :)