söndag 4 oktober 2009

Våga flyga av Lisa Jewell


Ett av mina bibliotekslån var den här boken - Våga flyga av Lisa Jewell. Det var en bok som jag hade ganska låga förväntningar på, men när jag snubblade över den på bibblan så följde den ändå med hem. Det visade sig att den överträffade mina förväntningar, det är en bok som handlar om att våga ta steget och att utvecklas som människa, sämre budskap kan böcker ha. Det är en sån där härligt engelsk feel good roman som får en att verkligen må bra. Vissa feel good böcker ger en lite besk underton men inte den här, här ordnar sig allt till det bästa för alla inblandade och det förstår man redan från början.


Boken handlar om Leah som bor i en liten lägenhet i London tillsammans med sin indiske pojkvän. När hon föreslår att de ska gifta sig får killen kalla fötter och gör slut. I samma veva hittar hon en av hyresgästerna i huset mitt emot död på gatan och det ger henne den anledningen hon har sökt så länge att bekanta sig med de intressanta människorna som bor i huset mitt emot. Hon har nämligen iakttagit dem från sin lägenhet och hon har varit så gruvligt nyfiken på dem. Det visar det sig vara också. De hyr rum av husets ägare Toby, en misslyckad poet som har samlat på sig en bunt hyresgäster som behöver ett billigt boende och en fast punkt i livet. Ja, Den gamle mannens död sätter igång en lång rad med händelser som får konsekvenser för Leah, Toby och för alla hans hyresgäster men det är händelser som tvingar dem alla att ta tag i sina liv och att utvecklas.


En riktigt, riktigt trivsam bok att läsa en kall och snögloppig höstdag.

Inga kommentarer: