onsdag 14 oktober 2009

Så länge vi båda andas av Stephenie Meyer


Den fjärde delen i Stephenie Meyers romansvit om människan Bella och vampyren Edward avslutades faktiskt med flaggan i topp. Den med bra minne kommer kanske ihåg att jag kände mig ganska kluven till seriens budskap efter att ha läst den tredje delen, men här i den fjärde kändes det helt ok. Jag vet att den här boken har kritiserats för att Edward och Bella skaffar barn så fort efter giftermålet, och det gjorde att jag inte riktigt längtade efter den fjärde delen, men det här barnet får en så viktig roll för storyn i den här sista delen att jag inte tycker att det stör. Det jag kan tycka däremot är att det tog väl lång tid innan boken kommer till "skott, det är för utdraget i början tycker jag, Stephenie Meyer skulle ha strukit en del i den första halvan av boken om skulle ha frågat mig.


Boken börjar med Bellas och Edwards bröllop, sen far de iväg på en alldeles för utdragen bröllopsresa innan Bella blir gravid. Då har halva boken gått, men det är då saker börjar hända därför ska jag inte avslöja mycket mer än så. Jag kan också avslöja att det finns en öppning för en fortsättning på serien även om det är sagt att det här är sista delen.


Jag lyssnade på boken som ljudbok, det är bra att även lite översatta titlar börjar komma som ljudböcker. Däremot tyckte jag inte att uppläsaren Mirja Turestedt var helt lyckad i rollen som Bella.
Sammantaget kan jag säga att jag tycker att det här är en läsvärd serie även om jag tycker att Anne Rices serie om vampyren Lestat håller en högre kvalitet om man gillar vampyrböcker.

Inga kommentarer: