måndag 26 oktober 2009

Choklad av Joanne Harris


Nu har jag läst boken bakom filmen Chokolat, föregångaren till boken Karamellskorna som jag skrev om för några dagar sedan. När jag hade läst Karamellskorna så kände jag att jag måste läsa boken Choklad för att få ihop sammanhanget men det blev bara delvis så. Jag får fortfarande inte ihop slutet på Choklad med hur det framställs i Karamellskorna men en del saker klarnade ändå med den här boken.


För er som inte har läst boken eller sett filmen, så handlar Choklad om Vianne och hennes dotter Anouk som kommer till den lilla franska byn Lansquenet-sous-Tannes med förhopping om att hitta en fast punkt i tillvaron och att kunna bo där för ett bra tag framåt. Vianne har flyttat runt i hela sitt liv först tillsammans med sin mor och sedan med sin dotter Anouk och nu vill hon stadga sig. De öppnar en Chokladbutik i den lilla byn och det blir början på en förändring för hela bygden, något som inte gillas av alla. Byprästen ser Vianne och hennes chokolateri som en personlig förolämpning och ett syndens näste. Att Vianne självklart tar ställning för de ensamma och utfrysta i samhället och vägrar tycka som "alla" andra ses inte med blida ögon av byns societet.


Det här är en trivsam bok, det är chokladdoft och magi och njutning och vänskap. Boken är skriven ur två perspektiv, Viannes och prästens, och det är inte svårt att hänga med i svängarna. Nu när jag har läst ut boken så vill jag stanna kvar i den lilla franska byn och känna choladdoften i näsan och fortsätta att lära känna alla mysiga människor i byn.


Boken Choklad (eller Chokolat) verkar inte finnas att beställa på svenska längre, så om man vill läsa den här boken så får man nog antingen läsa den på engelska eller hålla utkik på loppisar och antikvariat.

Inga kommentarer: