torsdag 29 oktober 2009

Böcker och mina handarbeten

Som ni säkert har lagt märke till så lyssnar jag gärna på ljudböcker. Och när jag lyssnar på ljudböcker vill jag ha något att göra samtidigt. Det kan vara att promenera eller baka eller att sticka eller virka. Ibland är det mer praktiskt arbete som att måla huset eller något annat enformigt jobb. Det i sin tur har gjort att jag har ett speciellt minne till alla böcker och sitck/virkalster, associationer som ibland blir minst sagt märkliga. Till exempel kommer jag alltid att förknippa Mons Kallentofts Midvinterblod med ett sol, svett och skog, jag lyssnade nämligen på den när vi hjälpte svärfar att planera skog. Dick Harrisons Ofärd kommer alltid att vara gul i mitt sinne, när jag lyssnade på den måklade jag nämligen garaget. Ännu märkligare har det blivit på senare tid, fjärde delen av Twilight-serien, Så länge vi båda andas, kommer alltid att vara en mjuk och varm halsduk i extremt skrikiga färger - inte vad man brukar förknippa med vampyrer i vanliga fall :-) Och nu min senaste associationsbana, Jan Guillou kommer från och med nu och för alltid att vara en mjuk och gosig mohairschal, undrar vad han skulle tycka om det??

Nu väntar jag på att det ska bli den 1:a november så jag får skicka iväg det sista Pocket och prassel-paketet, jag har nämligen ett kanonpaket färdigkomponerat till min kära bokvän!

Inga kommentarer: