tisdag 13 oktober 2009

Scones m.m.

När kylskåpet är som tommast är maten som godast! Det är en sanning som jag har fått bevisat för mig många gånger, senast imorse. Men roligast var en gng för flera år sen när jag och sambon skulle upp till stugan. Det var sommar, slutet av månaden, ebb i kassan, så vad ska man äta till middag? Det var bara till att rota i frysen, och vad hittade vi väl där? Om inte en älgfilé i skafferiet låg några halvmjuka potatisar och morötter och en burk champinjoner. I samma veva som vi skulle äta middag kom en granne förbi. Vi kunde bjuda honom på improviserad middag bestående av grillad älgfilé, ugnsrostade rotsaker och svampsås. Det är fattigmansmiddag det!

Idag var det frukost som saknades. Normala människor skulle antagligen vänta med att äta till någon mataffär hade öppnat, men inte jag, jag måste ha mat det första jag gör på morgonen. Men litet margarin och en mjölskvätt fanns i skafferiet, ost och marmeld i kylen och te har man alltid hemma. Så det blev engelskinspirerad frukost, te och scones (även om inte engelsmännen äter det till frukost). Det är inte första gången det här receptet har räddat dagen ska jag säga!

Den här mängden blir fyra ganska små scones, receptet går att dubblera hur många gånger som helst och det är inte krångligare än att det går att lära sig utantill (eller också är det många fattiga studentmorgnar som har gjort att jag har lärt mig det utantill). Man kan byta ut 1/4 av vetemjölet till något grövre mjöl, idag tog jag lite graham men det blir gott med havregryn, rågsikt eller något annat mjöl också. Samma recept funkar även till pinnbröd och om man inte har tillgång till ugn kan man platta ut tunna kakor och grädda i torr stekpanna på spisen!

Scones 1 kaka eller 4 små

2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 krm salt
25 g margarin
knappt i dl vatten, mjölk eller fil

Sätt ugnen på 250 grader. Blanda alla torra ingredienser. Mosa ner margarinet med fingrarna eller en gaffel till en grynig massa. Blanda ner vätskan lite i taget till en ganska kladdig deg. Häll ut degklumpen på bakplåtspappersklädd eller smord plåt, platta ut med mjölade händer till en 1½ cm tjock kaka. Skär ett kryss i den och nagga med en gaffel. Grädda mitt i ugnen ca 8-10 min.

Inga kommentarer: