måndag 17 maj 2010

Värmebölja!

Så kom sommaren, från ingenstans övergick vinteroverall och långkalsonger till sommarklänning och shorts! Varje år när vintern börjar lida mot sitt slut så får jag lite panik över att jag ska bli uttråkad av sommaren. Vad gör man egentligen på sommaren??? Man kan inte åka skidor, inte köra skoter, inte sitta inne och läsa böcker och se på webb-tv med gott samvete en hel dag. Om man försöker vara utomhus är det antingen för varmt eller också fullt med stickande och bitande insekter och när man ska soova känns det som att man ligger i en bastu. Men när väl sommaren kommer så inser man att det finns en sak man kan göra. Nämligen städa!

All skit som samlats under ett helt år blir helt plötsligt påträngande synlig. Jag skulle vilja ägna en vecka eller så åt att bära ut allt på tomten och sen göra en storstädning rum för rum i hela huset. Tyvärr räcker min ork och mitt verkliga städintresse bara till att nätt och jämt hålla undan de värsta sandstormarna borta från köksgolvet och att försöka hålla toan någorlunda hygienisk. Samtidigt är jag så avundsjuk på alla andra som har så himla fint och välstädat jämt. 
Ridit har jag inte heller gjort, åtminstone inte så mycket som jag hade planerat. Jag har haft fri tillgång till hästen i veckan när hans matte har varit i utlandet (ni vet det där stora landet som finns någon annanstans). Optimistisk som jag är tänkte jag rida sådär fyra-fem gånger. Jag kom iväg två...

Springa försöker jag göra tre gånger i veckan. Jag kom iväg två. Varav ett egentligen inte var något löppass för jag var så matt av värmen att jag mest gick.

Så, kan jag få lite förslag på vad man kan göra på sommaren tack? Är det städning som gäller för hela slanten eller??

4 kommentarer:

Ingela sa...

Jag brukar lägga mig i skuggan, sticka, virka eller läsa en bra bok. Mot bitande insekter kör jag djungelolja... Promenerar gör jag i ottan eller sen kväll, svalast då. Sen gör jag så lite som möjligt ;)

Maud/En bok om dagen sa...

Skuggan är bäst! En bok, en virkning... Det står man sig länge på! ;-)

Städning..? Nä. Inte förrän man börjar bli folkilsken av röran! ;-)

Lisse sa...

Ni verkar vara eniga. Det får bli skuggan med en bra bok och någon virkning mellan varven!

Anonym sa...

Håller helt med, man orkar inte mycket i värmen, städa det blir bara när det känns alldelse för mycket och man blir knäpp på allt, fast det skulle behövas en rejäl storstädning. Böcker i skuggan låter helt underbart för mig!!!!