torsdag 13 maj 2010

Upptäcktsfärd!

Precis så här tänkte jag mig att det skulle vara att rida när jag började. En vacker häst, vackert väder, sol, en lätt bris, sådär tjugo grader varmt, inga insekter, inga farliga crossare, traktorer eller cyklister, en hel skog, nästan helt outforskad!

Jag hade egentligen planerat ett dressyrpass på ridplan med mycket trav idag men när det blev så underbart väder och jag dessutom inte hade särskilt bråttom hem ändrade jag planerna. Istället blev det en lång skrittur i sakta mak i skogen. Jag hittar inte särskilt bra i skogarna kring stallet så vi (jag och hästen) har helt enkelt testat olika stigar och sett var vi har hamnat. Jag har hittat några riktiga guldkorn att utforska mer när den sista snön har försvunnit och det har torkat upp i markerna lite mer.

Det är så himla kul att utforska okänd terräng! Det är en hobby jag har haft sen vi skaffade vår första hund, att leta mig fram i skogen och sakta men säkert bygga upp en inre karta över skogen. Hittills mest i sällskap av någon hund, men även till häst vid det andra stallet jag red i, där fanns det massor av fina stigar att rida på! Nu ska jag leta fram min orienteringskarta (ja, jag gillar att orientera också, tyvärr har det inte hunnits med sen barnen kom) och para ihop verklighetens kartbild med den ritade, då kommer jag att få ytterligare idéer på var jag ska rida.

Synd att det är så få dagar när alla förutsättningar klaffar så bra som idag!

Inga kommentarer: