måndag 3 maj 2010

Blodsockerdipp

Tänk vad en liten ridtur kan göra för humöret! Den här eftermiddagen var jag allmänt sur, less och trött. Barnen vägrade sova middag och ju tröttare storasyster blev desto mer enerverande blev hon. Till slut klättrade hon nästan på väggarna. Samtidigt var även lillasyster vaken och hon ville givetvis också han sin beskärda del av uppmärksamheten, något som så väl förtjänade. Efter det andra misslyckade försöket att söva storasyster i vagnen, något som i vanliga fall går på två röda satte jag henne i bilen, lastade lillasyster, som i brist på bättre hade fått ligga ensam inne och gråta medan jag desperat försökte söva storasyster (kändes inte alls bra). Efter en mil på en smal, krokig och skumpig grusväg somnade ändå båda barnen till slut.

Då var det nästan dags att börja med middagen. Barnen hade vaknat igen och var långt ifrån utsövda. Sambon kom hem från jobbet, dödstrött och sur efter en hel dag i en skumpande traktor och med bara en varmkorv till lunch. När vi satte oss och åt middag var vi inte någon glad och harmonisk familj direkt. Jag tror att vi alla skrek innan maten hade hunnit ut i blodet. Sambon var inte överlycklig över att vara tvungen att vara ensam med två övertrötta barn men efter en del diskussioon så for jag ändå iväg och red. När jag kom hem var stämningen den omvända. Sambon hade gjort det han allra helst gör, nämligen hälsat på sin syster och svåger, storasyster hade gjort det hon allra helst gör, nämligen lekt med kusinerna. Lillasyster hade säkert fått all den uppmärksamheten hon inte hade fått på hela eftermiddagen och jag hade fått göra det jag allra helst ville göra ikväll, nämligen rida ut i skogen i solskenet på en lugn och trevlig häst. Total behovstillfredställelse alltså. Vad sambons systers familj och hästen tyckte förtäljer inte historien.

Jag fick till och med energi att sätta en deg för att baka bröd till frukosten imorgon. Vårt skafferi är nämligen fullkomligt tomt, inte minsta lilla brödbit kan uppbådas och att duscha, klä på sig och fara in till stan på kvällsöppna butiken kändes jobbigare än att röra ihop en deg. Nu ska jag gå och stoppa in mina bröd i ugnen. Återkommer med recept om de blir lyckade.

Inga kommentarer: