söndag 23 maj 2010

Golvet klart

Golv på plats! Nästa delmål blir väggarna, som ni ser är det lite dragit än så länge :-) 

Åtminstone allt på golvet som man inte ser i vanliga fall. Målet förra helgen var att göra golvet på vår blivande stuga färdigt. Givetvis hann vi inte det, bland annat på grund av att vi inte visste att golvskivorna skulle limmas. I veckan som gick var det mi uppgift att fixa trälim så att golvet skulle kunna färdigställas den här helgen.

Jag hade en hel del ärenden till stormarknadsområdet i stan så jag gjorde tvärt emot vad alla rådde mig till och köpte limmet på en av de dyra byggaffärerna i stan. Jag hade vägarna förbi där och hade inget annat ärende till den delen av stan där det billiga byggvaruhuset ligger. Jag kunde inte tänka mig att det skulle vara sådan prisskillnad på två flaskor vanligt trälim att det skulle bära sig att köra en och en halv mil extra. När jag skulle betala mitt lim i kassan fick jag en chock! De två limflaskorna kostade 592 kronor. Sammanlagt 1,5 liter lim. Efter stränga order av sambon och brorsan snickaren (och även faktiskt mitt eget sunda förnuft) så for jag tillbaka till dyra byggvaruhuset och återställde deras snordyra guldlim. Och så fick jag ändå köra ut till billiga byggvaruhuset och handla. Där kostade samma mängs lim 66 kronor, 32,90 per flaska. Inte kunde jag drömma om att den ena bygghandeln skulle var 10 gånger dyrare än den billiga. I ärlighetens namn var det olika märken, men enligt texten på utsidan av flaskorna kunde jag inte märka någon skillnad på själva funktionen.

Nu är hur som helst även golvspånskivorna på plats, både skruvade och limmade enligt konstens alla regler. Nästan. Jag hade nämligen köpt två skivor för lite (det var samma svindyra byggaffär som räknade ut att jag skulle klara mig med tolv skivor). Tack vare brorsan pumpföraren som hade en skiva och några spillbitar kvar från sina renoveringsprojekt så kunde vi lappa och trixa för att få golv även på den sista raden mot väggen. Lite knepigt var det, för spåren på brorsans skiva passade givetvis inte i spåren på våra egna skivor, dessutom var spåren  bortkapade i två av spillbitarna. Även avloppsröret som vi hade glömt hemma i hallen förra helgen har kommit på plats idag.

Nu blir det några veckors byggtorka innan vi ska börja klä in väggarna med asfaltboard.

Inga kommentarer: