tisdag 11 maj 2010

Ägglossning

Allt som fanns kvar av två sköldpaddsägg...

Helgen har varit upptagen på olika håll, sambo och barn har varit i stugan och jag var på superrolig möhippa hela lördagen. När vi kom hem i söndags kväll fick vi veta vad sköldpaddorna hade gjort under sin husse- och mattefria helg. Hugo, våran stora rödörade vattensköldpadda hade nämligen lagt ägg. Det borde vara en rolig tilldragelse, att djur förökar sig i fångenskap brukar man ju ta som ett tecken på att de trivs. Att få några söta små sköldpaddsungar skulle också vara riktigt riktigt kul. Tyvärr funkar det inte riktigt så. Exakt hur sköldpaddor funkar vet jag inte mycket om, jag har försökt läsa mig till saken på nätet, men det jag har läst där passar inte in på mina "paddor". Kanske finns det någon sköldpaddsexpert som läser detta som vet mer?

Akvariestädning innebär också lite semester för "paddorna". Hugo går på upptäcktsfärd genom hela huset och Nancy trivs bäst under vardagsrumssoffan.

Hugo lägger ägg varje år och har gjort det åtminstone 4-5 år i rad. Oftast blir det ett eller två ägg. Kompisen Nancy är av en helt annan art, från en helt annan del av världen, en sydkinesisk trekölad vattensköldpadda. Hon (eller han, vi vet inte så noga) är ungefär en tredjedel så stor som den rödörade vattensköldpaddan. Min gissning är att de inte är så nära släkt att de kan föröka sig med varandra och att sköldpaddor fungerar som höns på en hönsfabrik, de värper ägg oavsett om det har funnits någon hane eller ej i närheten. I så fall är äggen som Hugo lägger obefruktade och innehåller inga sköldpaddsungar. Vi har aldrig fått veta för äggen har alltid varit trasiga och uppätna när vi har upptäckt dem.

Inte bara inventarierna var nerslemmade av ägg, även huvudpersonerna själva behövde få sig ett bad och lite skönhetsvård!

Jag tror att problemet är att sköldpaddor vill gräva ner sina ägg i torr sand och någon sådan har inte Hugo i sitt akvarium i normala fall. Stackars Hugo måste alltså lägga sina ägg i vattnet, direkt på stenarna. Kanske försöker han gräva ner dem i stenarna på botten så att de rivs sönder. Kanske är det så att Hugo har lite dåligt med kacium också så att skalen blir för ostadiga och därför går sönder. Eller också är det helt enkelt så att de inte fattar att det är deras egen avkomma utan att de själva river sönder äggen och äter upp innehållet. Hur som helst så innebär alltid Hugos äggläggning att man måste totalsanera akvariet från äggrester. Det blir som en fet sörja som klistrar sig fast på stenarna, glaset, i pumpen, överallt. Som tur var så valde han den här gången att lägga sina ägg när akvariet redan var i behov av rengöring, många gånger har han passat på att ägga när akvariet är alldeles nyrengjort. Den här gången testar jag något nytt, att diska alla stenartna i diskmaskinen för att få bort alger och äggrester. Den håller fortfarande på att diska så jag återkommer med resultatet om det funkade eller ej. Jag lär få köra diskmaskinen tom en gång efteråt för att få bort eventuella salmonellarester innan jag kör vår vanliga disk i maskinen.

Så finns det någon sköldpaddsexpert som kan svara på dessa frågor:
Kan en trekölad sköldpadda få ungar med en rödörad sköldpadda?
Hur vet man när en sköldpadda ska lägga ägg?
Lägger sköldpaddor ägg oavsett om de har någon hanne eller ej?

Hugo och Nancy

4 kommentarer:

Maud/En bok om dagen sa...

Jag ska fråga min djurskötare här hemma! Hon kanske vet något. ;-)

Maud/En bok om dagen sa...

Min djurskötare som påpekar att hon inte är sköldpaddsexpert, säger så här:
På fråga a) är det nej, de är av olika arter, fråga b)jadu, fråga c) rödörade gör det, fast de är obefruktade.

Och så säger hon "Googla!" Oförskämt, eller hur? ;-)

Lisse sa...

Hon svarade precis som jag hela tiden harr misstänkt. Så nu kan jag säga att jag vet! Jag har googlat, men har inte hittat något bra svar tidigare. Tack så mycket! Tänk att man kan få svar på vad som helst genom att fråga på sin blogg!

Anonym sa...

Länktips:

www.skoldpaddsforum.invisionzone.com

Ett bra forum för sköldpaddsfrågor.