söndag 9 maj 2010

Byggmöte

...har jag hört talas om. Det måste vara det vi har haft i helgen. Liksom förberedande diskussioner och rådfrågning för tusende gången om hur vi ska göra nästa steg på vårt stugbygge. Vi har mätt och räknat, både kvadratmeter och pengar och sedan har vi spanat framåt vad som kommer att bli därnästa och därnästa steg på bygget. I veckan väntar nämligen tur till nya billiga bygghandeln i stan med släpvagnen för inhandlande av ingredienser till nästa steg, vilket är golvet.

Min mentor, förutom pappa ingenjören och brorsan snickaren är Arga snickaren på kanal 5. Det är tack vare honom jag förstår hur jag ska tackla alla svårigheter som uppstår på vägen mot vår stuga. Tv-programmet Arga snickaren har många kvaliteter, dels får man se alla misstag som man över huvud taget kan begå på en och samma gång och så får man känna sig lite smart som inte gör exakt dom misstagen själv.

De viktigaste sakerna som jag har lärt mig av Arga snickaren är:

1. Hur man tacklar desperat sambo (allra viktigast).

2. Att man ska göra en sak i taget och göra en sak färdig innan man börjar på nästa. Det här är det absolut svåraste för man vill liksom hela tiden framåt med sitt bygge. Och man har alltid några detaljer som man inte gjorde färdiga fast man betraktade sig som färdig när man avslutade jobbet helgen innan. Detta gör att det hela tiden känns som att bygget går bakåt istället för framåt fast det egentligen går framåt, bara lite långsammare än i fantasin...

3. Att båda måste vara insatta i planen över byggandet så att man kan ta egna initiativ och alla känner sig delaktiga. Det här är vår starka sida, sambon får inte göra något utan att jag har godkänt det och jag kör både skruvdragare och byggsåg och till och med sågverk!

Vårt nästa steg på stugbygget bli golvet och mitt mål är att vi ska hinna det under helgen. Det är något som också Arga snickaren har lär mig, att allt som har med byggande att göra tar minst dubbelt så lång tid som man tror när man tar till rejält mycket mer tid än vad man egentligen tror. Så förmodligen kommer det att ta minst tre helger att göra golvet klart!

1 kommentar:

Matte Hartman sa...

Jag kan inflika att det inte bara är byggplaner som tar dubbelt så lång tid som planerat, jag tycker allting man planerar brukar ta ungefär dubbelt så lång tid :)