måndag 24 maj 2010

Molnfri bombnatt av Vibeke Olsson



En gråmulen halvseg måndag passade det perfekt att läsa upplösningen av den här boken. Den kom från min hemlige bokvän i det vårsköna bokbytet jag var med i lite tidigare i våras.Vilka höjdarböcker jag har fått i de olika bokbytena jag har deltagit i och det här är ytterligare en sådan.

Molnfri bombnatt handlar om Hedwig Johansson. När boken börjar är hon en gammal dam som bor i en lägenhet i Stockholm. Hon är beroende av sina invandrade hemsamariter och året är 1994. På gatan nedanför hennes fönster går skaror av unga män och ropar: -Sieg heil. När så hennes sudanesiske hemsamarit Hadim blir nerslagen av svenska nynazister bestämmer hon sig för att skriva sin historia. Den börjar 1933 i den tyska staden Mainz. Hedwig är 11 år och hennes socialdemokratiska pappa förs till koncentrationsläger. Sedan får vi följa Hedwig genom krigsåren, fram till 1948.

Det här är en sådan bok som alla människor som inte har upplevt andra världkriget borde läsa. Den riktar sig till ungdomar men har mycket att ge även vuxna. Däremot är den ganska komplicerat berättad, med många hopp fram och tillbaka i tiden och därför ska man ändå vara en ganska van läsare för att hänga med i svängarna. Jag har läst ganska många världskrigsböcker men ingen som så tydligt visar vad kriget gjorde med Tyskland. Hitler må ha krigat mot alla världens länder, men han bedrev ju faktiskt ett krig även mot sin egen befolkning. Judarna, naturligtvis, men även politiska oliktänkare, homosexuella och på slutet till och med mot sina egna SS-officerare. Även Sverige är viktigt i den här boken, och kontrasten mellan de relativt välnärda svenskarna och de svältande tyskarna blir tydlig. Hedwig visar också hur lättledda vi människor är, Hedwig var nazist och både hon och hennes vänner trodde verkligen på Hitler. Men man förstår också hur lurade de kände sig när det hela rullades upp på slutet. Hedwig hamnade själv i koncentrationsläger helt oskyldig.

Bokens uppbyggnad gör att den aldrig blir seg för det kommer hela tiden cliffhangers, till exempel får man tidigt i boken veta att Hedwig har haft en dotter och att hon inte finns kvar i livet men man får inte veta vad som hände förrän ganska sent i boken. Det är hela vägen en riktigt bra bok!

2 kommentarer:

Maud/En bok om dagen sa...

Men är det en ungdomsbok? Det har inte jag begripit, i så fall! Jag trodde att Vibeke-böckerna var tänkta för ungdomar och att det här är en vuxenroman..?

Kul att du gillade boken, hur som helst. Jag tycker också himla bra om den fast det är bra länge sedan jag läste om den...

Lisse sa...

Nej, jag tror inte att det är en ungdomsbok, men jag uppfattar att den ändå riktar sig till unga människor, ungefär den kategorin som politikerna kallar "unga vuxna"