söndag 16 maj 2010

The botten är nådd

Golvbotten alltså! Storasyster piggnade till så att vi kunde fara iväg och bygga på stugan ändå. Nu är det dags för golvet.Tyvärr hade våra barn bestämt att de inte skulle sova samtidigt, lillasyster sov dessutom extremt lite och var extremt sällskapssjuk, så det blev inte mycket byggt på förmiddagen för min del. På eftermiddagen fick barnen vara med sin mormor, som de höll strängt sysselsatt så då kunde jag hjälpa till lite mer med byggandet.

Vi började med att spika fast grova plankor runt nederkanten på stugan som en ram, eller kanterna på en låda. Under varje regel spikade vi fast en "vanlig" tunn planka för att få en kant att lägga bottenplattor på. Sedan fäste vi golvreglar med ankarspik. Det blev mitt jobb att gå efter och spika ankarspik så att det säkert skulle sitta. Sambon och min brorsa snickaren mätte och bestämde var reglarna skulle vara. Sedan var det kväll. Vi avbröt byggandet för lite grillat och sen en kanottur och en bastu i sjöbodan.

Idag har vi lagt skivor i facken som bildades mellan reglarna och ovanpå det ett tjockt lager isolering. När vi hade isolerat hela golvet kom vi på att vi hade glömt att göra hål för avloppet. Det var i grevens tid, fortfarande är det ju inte för sent för det. Men det blir nästa projekt. Avloppsröret stod nämligen kvar hemma i hallen (fråga mig inte vad det gjorde där) Att lägga spånskiva på golvet blir också nästa steg, vi visste nämligen inte om att man brukar limma golvspånskiva så vi hade inte handlat något lim. Överlag så har arbetet flytit på riktigt bra den här helgen! Tyvärr ligger kameran kvar i snickarbyxorna så jag kompletterar med bilder senare. 

1 kommentar:

Kicki O sa...

Limma? Nåt jag har missat;)
Kicki O