tisdag 9 februari 2010

Soppa med bröd en vanlig vardag

Att baka jäsbröd på en halvtimme medan soppan puttrar på spisen är fullt möjligt med lite knep. Bröd på rekordtid är vad man ägnar sig åt på hemkunskapen hela tiden, lektionerna är alldeles för korta för långbak där. Brödet blir riktigt gott när man äter det direkt, men vill man spara det till senare måste man åtminstone tredubbla jästiderna för att få ett ok resultat. När man vill snabbaka är det några saker som man bör tänka på:

  • Tillräckligt varmt degspad (alltså 37 grader).
  • Jäst för söta degar ger avsevärt bättre resultat än "vanlig" jäst.
  • Inte för hård deg.
  • Baka ut till potionsbröd, stora bröd kräver ju längre gräddning - tar längre tid!
  • Prioritera andra jäsningen, jäs de färdigutbakade bröden på plåten och jäs på varm plats. På spisen ovanpå den påslagna ugnen är bra.


Idag gjorde jag en klassisk Nikkolouktasoppa, men alla soppor och alla bröd (utom surdegsbröd) funkar.

Nikkalouktasoppa med fiberfranska 4 port

Börja med att sätta degen:

50 g jäst
5 dl ljummet vatten
2 msk margarin i klickar eller flytande
1 tsk salt
1 msk socker (viktigt för jäsningen)
3 msk PO-fiber kan uteslutas men då blir det inga fiberfranskor :-)
6-8 dl vetemjöl

Smula jästen i en bunke. Häll på vattnet och rör tills jästen har löst sig. Blanda ner margarin, salt, socker och PO-fiber.RÖr ner mjölet lite i sänder tills degen håller ihop och släpper kanterna på bunken. Låt jäsa 5-10 min medan du sätter igång soppan.

400 g köttfärs
400 g vitkål (½ huvud)
1 gul lök
1 msk margarin
1 lagerblad
1 msk senap
2 msk tomatpuré
2 buljongtärningar
1 l vatten eller så det täcker kött och grönsaker i grytan
salt, peppar, soja

Strimla vitkål och lök. Fräs köttfärsen och grönsakerna i margarinet i en gryta. Lägg ner övriga ingredienser utom salt och peppar i grytan. Låt koka upp och puttra under lock ca 20 min eller tills bröden är färdiga. Smaka av den färdiga soppan med salt peppar och soja.

Medan soppan puttrar på spisen: Ta upp degen på mjölat bakbord och knåda den smidig. Dela degen i 16 delar. Lägg på bakplåtspappersklädd plåt och låt jäsa ca 10 min. Grädda i 250 grader ca 8 min. Dela de heta bröden med en gaffel (om du skär kommer bröden att bli degiga). Servera med smör och ost. Lägg ev en klick creme fraiche på soppan i varje tallrik.

När jag snabbakar bryr jag mig inte om att forma snygga gröd utan jag lägger bara ut degklickarna direkt på bakplåtspappret. Ska det gå snabbt så ska det. Bröden står och jäser på spisen medan soppan kokar bredvid.

Bröden blir höga och fina trots den korta jäsningen!

1 kommentar:

Anonym sa...

Du är så duktig , men som jag ser så har du god hjälp ;)
//"Patter"