fredag 12 februari 2010

Jag hade inte gjort läxan!

Bokträff ikväll och för en gångs skull hade jag inte gjort min läxa och läst ut boken som vi skulle diskutera. Som vanligt blev mycket snack om allt möjligt annat och faktiskt mycket sjukdomsprat. Tänk om det är ett ålderstecken hemska tanke? Väldigt god mat bjöds vi också på, bland annat after eight-glass till efterrätt.



Jag ska göra ett undantag idag och skriva om en bok som jag inte har läst ut. Boken som vi skulle läsa till dagens bokcirkel var nämligen en bok som vi inte hade hört talas om i bokcirkeln, dessutom en hyfsat nyutgiven bok. Hannah Tinti heter författaren och boken heter Den gode tjuven. Det är en Oliver Twist-historia, en föräldralös pojke, Ren, som växer upp hos munkar i ett kloster men blir hämtad av en man som utger sig för att vara hans bror. Mannen, Benjamin, visar sig vara en småskurk och bedragare som reser runt med sin vän Tom. Hela tiden längtar Ren efter en familj och efter att få veta vem han är och det verkar som att han kommer att få veta det också (men så långt hann inte jag komma i boken). Under resans gång träffar den udda trion många intressanta karaktärer och de råkar ut för olika äventyr. Det här är en riktig, gammaldags äventyrsroman!

Boken är ganska lättläst, inte särskilt tjock och det händer hela tiden saker. Det är en lagom hjärtskärande bok, inte för hemsk utan ganska rolig. Helt klart en bok som förtjänar mer uppmärksamhet än vad den hittills har fått. Enligt mina bokvänner så verkar den dessutom hålla stilen ända till slutet.

Inga kommentarer: