söndag 21 februari 2010

Ännu en helg har passerat

En kalasfylld årstid börjar nu, därav bloggtorkan. Helgen har varit helt i kalasandets tecken. Stora leklandet med barnen och ett gäng kompisar på lördag förmiddag. Med 27 minsgrader ute var vi inte de enda som hade sökt oss till stora leklandet denna dag. Men barnen hade kul, storasyster tyckte att långa rutchkanan var roligast, men det var svårt att förstå varför man inte fick ta närmaste vägen upp, nämligen i själva kanan och tyckte att jag var jättetaskig när jag tvingade henne att klättra en LÅNG "omväg" upp. Lillasyster sov gott i larmet från alla lekande barn hela förmiddagen. På eftermiddagen blev vi bjudna på palt och på kvällen var det kalas med massor av fika hos svägerskan C. Idag har vi varit på kalas hos sambons syskonbarn E med ännu mer tårta och fika.

Vinterns skidkarriär blev avbruten efter första passet när det blev kallt igen på tisdagen. Ikväll visade termometern på -14, jag klädde på mig själv och hunden. Men när jag tog på hunden hennes täcke förstod hon att det skulle bli en plågsam promenad, så hon vägrade helt enkelt att följa med mig ut idag. Det har aldrig hänt förr. Och aldrig har det hänt att jag har promenerat utan vare sig sällskap eller hund  förut. Trist var det, men hjärnan blev lite vädrad och det var skönt.Bästa promenadtipset när det är kallt ute är: Gå så fort du bara kan. Det ger tre fördelar, du kommer fortare in i värmen, promenaden ger maximal effekt på konditionen och du fryser mindre. Men nog kan det väl snart vara slut på fimbulvintern???

2 kommentarer:

Deleine sa...

Hej
Läste ditt inlägg nedan om matallergi och blev genast intresserad lever med en man som är gluten allergiker och det är hemskt besvärligt och krångligt tycker jag även om vi inte har några större besvär. För vid alla restaurang besök och middags bjudningar ska man sitta och trassla ut vad som går att äta och inte!

Jag kan även tipsa om att det i många affärer finns en liten bok vid hyllan för glutenfria produkter där man enkelt kan titta vad som innehåller vad!

Lisse sa...

Ja, det kan ju inte vara så kul att alltid vara tvungen att ha med sin egen mat när mamn blir bortbjuden på kalas eller på middag.