måndag 22 februari 2010

Fylld köttfärslimpa

Den här köttfärslimpan fick jag inspiration till före jul när vi blev bjudna på en liknande limpa av kompisarna C och A. Jag gjorde en rödvinssås med timjan och salvia till, men det var ingen höjdarkombination. Tyvärr har jag inget recept på såsen som vi blev bjudna på av våra kompisar för det var en av de godaste såserna jag har ätit. Jag ger er receptet på en vanlig gräddsås istället. Efter mitt inlägg om allergier för några dagar sen ger jag även förslag på hur man kan göra receptet mjölk och/eller glutenfritt. Tänk på att inte servera pasta, bulgur eller couscous till om du vill bjuda glutenfritt!

Köttfärssmet:
500 g köttfärs
½ finhackad gul lök
1 dl ströbröd (för glutenfritt skippa ströbröd och ta en extra matsked potatismjöl)
1 msk potatismjöl
1 ägg (kan uteslutas)
1 dl mjölk eller vatten
2 tsk salt
½ tsk peppar

Fyllning:
200 g fetaost
2 msk hackade soltorkade tomater
½ pkt bacon

Pensling:
1 msk olja
1 msk soja

Sätt ugnen på 200 grader. Blanda alla ingredienser till köttfärssmeten utom färsen i en bunke. Låt svälla några minuter. Blanda ner färsen. Forma en limpa i en smord ugnsfast form med våta händer. Gör en skåra längs efter limpan.

Smula fetaosten och blanda den med tomaterna och strimlad bacon. Fördela fyllningen i limpan och tryck ihop köttfärsen runt fyllningen. Rör ihop olja och soja och pensla limpan. Grädda i 30 minuter. Ta ut och pensla på mer sojablandning efter halva tiden. Häll på 1½ dl vatten i formen på samma gång.

Gräddsås:
Ta ut den färdigstekta köttfärslimpan ur ugnen, sila ner skyn i en kastrull. täck köttfärslimpan med folie och låt vila medan du gör såsen.

Vispa ihop 2 msk vetemjöl eller maizena med ½ dl vatten. Vispa ner i skyn och låt koka upp. Späd med 1 dl grädde och soja till önskad färg. Låt koka ca 5 minuter, smaka av och salta och åeppra om det behövs. För mjölkfri sås, använd havre- eller sojagrädde, för laktosfritt, välj laktosfri grädde.

Överbliven köttfärslimpa i tunna skivor är ett jättegott pålägg på kvällsmackan.

Inga kommentarer: