fredag 26 februari 2010

Barn-tv för vuxna

Vad passar bättre att blogga om en  tidig morgon när jag och storasyster sitter och morgonmyser än barn-tv? Det är ett ganska roligt kapitel, innan lillisen bliv tillräckligt stor för att se på tv såg jag aldrig barnprogram, nu känns det som att det nästan är det enda jag ser (förutom OS). Jag blir så fashinerad av hur otroligt mycket barnprogam som görs idag, alla olika barnkanaler som visar tv hela dagarna kräver givetvis ett större utbud  av inspelade program. En kul detalj är att barnprogrammen kommer från många olika länder, framför allt olika europeiska länder och Japan. Tack vare att programmen är dubbade kommer man ifrån det som vi vuxna hakar upp oss på, nämligen språket. Jag har försökt sammanställa en barnprogrammens 5-topplista, med barnprogram som roar oss vuxna (eller i alla fall mig).

5. Tjuv och tjuv (Barnkanalen) det här är humor som man antingen älskar eller hatar, korta avsnitt om två klantiga inbrottstjuvar. Bildspråket är lite annorlunda.

4. Minuscule (Barnkanalen) otroligt snyggt animerade filmer om insekter.

3. Mat-Niklas överraskar (Barnkanalen) Tyvärr vet jag inte exakt vad det här programmet heter och jag hittar inte igen det på webb-tv, men det är matlagningsprogram för barn. Mat-Niklas hälsar på hemma hos något barn, tillsammans lagar de en överraskningsmåltid till någon som barnen har bjudit in.

Upp till topplaceringarna på andra och första plats är det ett svanhopp, dessa två serier måste ni se, det är riktigt, riktigt bra:
2. Fåret Shaun (Barnkanalen), helt underbart aimerade filmer om livet på en bondgård. Bonden är lyckligt ovetande om vilken ovanlig fårhjord han har. Med hjälp av vallhunden löser Shaun och hans fårkompisar alla möjliga problem. Kolla in på webb-tv om ni inte har sett det!

1. Aptv med Zilla och Totte (TV4, söndagmorgon kl.8.30) tjejen som vann Talang i tv 4 för några år sedan med sin buktalarapa Totte har en egen tv-show. Roar nog oss vuxna minst lika mycket som barnen. Tillsammans med sin vän apan intervjuar de kändisar i sin talkshow. Hon är enormt slagfärdig och rolig. Kolla in om du är vaken tidigt en söndagmorgon eller se på webb-tv !

2 kommentarer:

Zillah sa...

Åh vad glad jag blir när jag läser det här! Vilken ära att få komma högst upp på din topp 5-lista. Så roligt att du som vuxen gillar programmet också, jag blir jätteglad! Hälsningar Zillah

Anonym sa...

Bästa musiken till ett barnprogram! Jag gillar också Tjuv o tjuv :)

Kicki O