onsdag 24 mars 2010

Starkare än lagen av Bernhard Nordh




Just nu finns inte mycket tid eller ork för läsning men i stugan hittade jag den här boken när jag rotade i bokhyllan och det var precis vad jag behövde i läsväg just nu. Som ni ser på omslaget är det ingen nyutgiven bok direkt utan en bok som har många år på nacken. Den skrevs 1943 och jag tvivlar på att den finns i nyare utgåva än den här från 1967 men ofta kan man hitta Berhard Nordhs böcker på loppisar. Enligt Berhard Nordhsällskapets hemsida har hans böcker getts ut i över 2,7 miljoner exemplar, så det borde finnas en hel del gamla Bernhard Nordh runt om i svenska hem. Tar man av 60-talsomslaget så har man dessutom en vacker bok för bokyllan.

Men jag tycker att Bernhard Nordh förtjänar mer än att vara inredningsdetalj i designade hem. Jag tror faktiskt att det finns fler än jag som fortfarande kan gilla hans böcker. Romanerna är historiska, utspelar sig i Lappland någon gång under nybyggartid, oftast 1600-1700-tal och är så underbart romantiska. Både vildmarksromantiken med meterdjup snö (precis vad alla längtar efter just nu eller hur??), strängaste kylan, svält och umbäranden och stenhårda men rättskaffens människor som uthärdar allt och som dessutom älskar varandra och får varandra till slut så att de kan starta ett eget nybygge.

Visst kan man raljera över romantiken i berättelserna, och trovärdigheten är kanske inte störst. men jag tycker att Bernhard Nordhs böcker fyller en funktion för oss norrlänningars självbild. Sörlänningarna har sin romantiserade hjältehistoria med vikingar, riddare, kungar och hjältar. Det har inte vi norrlänningar. Vi har många enormt stora norrländska författare som har skildrat umbärandena betydligt trovärdigare, men det ger liksom inte samma hjältegloria. När man läser Berhard Nordhs böcker sträcker man lite på sig och tänker att det var säkert mina förfäder som var så här tuffa och modiga. Att Bernhard Nordhs kvinnor dessutom är minst lika stenhårda och modiga som männen gillar jag. Att man dessutom får en bild om än romantisk av hur det kan ha varit att vara nybyggare i Lappland är inte fel, de flesta av oss svenskar vet mer om Amerikas nybyggare än om hur vårt eget land befolkades.

Just den här boken handlar om Helge som är på rymmen undan länsman. På nybygget har han lämnat Anna, flickan som lever med honom och hjälper honom att ta hand om hans son efter att Helges fru blivit björnriven till döds. Anna är en duglig tjej på 19 år som håller såväl svält som löst folk och rovdjur på avstånd. Men det är också hon som har drivit Helge på flykt eftersom hon har angivit honom efter att han har slagit ihjäl en stråtrövare. Helge råkar ut för en hel del äventyr under sin flykt undan lagen. Samtidigt blir situattionen till slut ohållbar för Anna ensam på nybygget, så hon bestämmer sig för att ta lillpojken med sig till Helges släktingar i Uppland. En vandring på sisådär 80 mil genom vildmarken. Att det blir en del äventyr är inte så svårt att list ut!

Inga kommentarer: