torsdag 25 mars 2010

Påskpyssel

Som ni säkert vet vid det här laget är eftermiddagar mellan middagstid och nattningstid bland det värsta jag vet nu för tiden. Jag är för trött för att egentligen orka hitta på något, Storasyster är trött och därmed överaktiv, Lillasyster har börjat ha en skrikperiod just då och allt är allmänt kaotiskt. Igår var dessutom sambon ute på uppdrag så jag var själv med båda flickorna. Att jag hade sovit kanske 3-4 timmar på hela natten och att storasyster var snorig och krasslig gjorde inte saken bättre direkt. Av en händelse råkade jag få syn på några hemmapysslade påskägg på aftonbladet sida. Att jag bara sådär skulle ha grejer hemma för att göra sådana ägg var givetvis lönlöst, men bilden tände min pysselådra.

Vi satte igång att blåsa ur ägg och måla dem med vattenfärg, decopagelack och glitter. Skitkul! Och tänk så enkelt och smart att blåsa ur riktiga ägg som man alltid har hemma istället för att köpa dyra fejkägg! Av innehållet hade jag tänkt baka en smarrig sockerkaka, men Storasyster hann blåsa snor i bunken när hon skulle härma mitt äggblåsande så det blev ingen sockerkaka. Det var i ärlighetens namn mest jag som målade ägg, Storasyster exprimenterade istället med lim, vattenfärg och pennor på färgat papper. Med lite hjälp av mig glittrade vi konstverken och sen vek vi hennes pyssel till påskkort. Behöver jag säga att det glittrar lite var stans hemma hos oss nu? Av någon anledning glittrar både hund och Lillasyster trots att de båda faktiskt sov i vardagsrummet medan vi pysslade :-)




En liten korg bäddad med färgad bast blev ett gulligt rede för mina små äggkycklingar!



Tips för urblåsta ägg:
Använd helst ägg som inte är helt färska, de har mindre seg vita och är därför mycket lättare att blåsa ur. Gör ett litet hål med en vass stoppnål högst upp på ägget och ett lite större hål i äggets botten. Stick in nålen genom hålet och rör om inne i ägget så att gulan spricker och ägget blir lite "vispat". Blås genom det lilla hålet i toppen ut innehållet i en bunke. Dekorera! Om man vill hänga upp ägget kan man trä en sytråd runt en halv tändsticka och lirka in genom ett av hålen. Se till att tändstickan ställer sig på tvärsen inne i ägget så att sytråden sitter fast.





3 kommentarer:

Ingela sa...

Vad söta dom blev :)

Anonym sa...

Vilka bra tips du har! Nu är det bara att sätta igång. Men jag har aldrig glitter, vattenfärg o andra pysselsaker hemma... Det får bli tuschpennor.

Kicki O

Lisse sa...

Jag brukar handla pysselsaker när jag får upp något il, men de har en ttendens att bli väldigt dryga, därför har det samlats lite av varje i gömmorna med tiden. Man tager vad man haver som vanligt alltså!