tisdag 23 mars 2010

Snart våffeldag!

På torsdag är det våffeldagen men vi tog ut den i förväg och firade den idag. På bästa möjliga sätt. Vi firade den nämligen vid stugans grillplats. Det är mitt bästa helgtips! Skaffa ett gammalt våffeljärn för öppenspisar, brukar ofta finnas på gårdsauktoner, antikaffärer och loppisar för någon tia om man inte har turen att ärva ett. Sedan är det bara att tända brasan och sätta igång att grädda. En stor fördel med att grädda ute förutom att det är mycket trevligare och godare är att man slipper allt os (man får röklukt istället).

Präktig som jag är brukar jag nästan jämt göra min egen våffelsmet. Inte egentligen av något annat skäl än att jag aldrig har våffelmix hemma när jag råkar bli sugen på våfflor. Det är inte stor skillnad mot en plättsmet och enligt sambon (!) är min egna våffelsmet till och med bättre än mix (det är inte så ofta min mat vinner över "konstgjord" i hans smak). Här kommer mitt suveräna, superenkla våffelrecept som funkar precis lika bra inomhus!



Våfflor ca 10 laggar (färre i ett gammalt järn)

1 dl flytande margarin eller 100 g smält avsvalnat smör eller margarin
4 dl mjölk
1 tsk bakpulver
3 dl vetemjöl

Blanda vetemjöl och bakpulver i en bunke. Vispa ner mjölken och margarinet till en slät men ganska tjock smet. Glöm inte att det krävs en hel del smält eller flytande margarin till gräddningen.

Om du ska grädda våfflorna utomhus är det smart att hälla över smeten i en PET-flaska. Då är det lätt att häll direkt i våffeljärnet och så skruvar man bara på korken och skakar flaskan för att blanda till smeten mellan varven. Sylt i sqeezy-flaska och vispad grädde i plastburk kan också vara praktiskt!

Pointrar brukar kallas solskenshundar av sina belackare. Så sant som det var sagt. Livsnjutare är ett annat ord!

1 kommentar:

grannasslatten sa...

Jag skulle så gärna vilja smaka en "riktig" våffla, dreglar ;D faster H